האפיפיור ברוך (בנדיקטוס) יגיע לקפריסין, חלק מההגמוניה של ירושלים, בעוד כמה ימים. מה המקום של קפריסין בתולדות הישועה?

cyprus_barnabas

הספר היחיד במקרא שמזכיר את קפריסין הינו מעשי השליחים אולם מעניין לשים לב את חשיבות קפריסין בסיפור הספר.

הפעם הראשונה שקפריסין מוזכר הינה בפרק ד, 36 - 37 כאשר מדובר בתלמיד למופת – בר-נבא: "וְיוֹסֵף, אֲשֶׁר הַשְּׁלִיחִים כִּנּוּהוּ בַּר־נַבָּא, כְּלוֹמַר בֶּן הַנֶּחָמָה, אִישׁ לֵוִי יְלִיד קַפְרִיסִין, מָכַר אֶת שָׂדֵהוּ וְגַם הוּא הֵבִיא אֶת הַכֶּסֶף וְהִנִּיחוֹ לְרַגְלֵי הַשְּׁלִיחִים". מעניין לציין שיוסף בר-נבא, שהינו הקדוש הפטרון של קפריסין, מוזכר במקביל לחנניה ושפירה, שני התלמידים השקרנים בירושלים שמביאים את המוות לתוך קהילת המשיח בירושלים בגלל שקרם (ראה מעשי השליחים ה:1 – 11). ובכן, נאמנותו של בר-נבא מקפריסין עומדת מול הבגידה של חנניה ושפירה מירושלים. הקבלות מסוג זה מוכרות אצל לוקס, מחבר הספר, גם בספר הבשורה שכתב (למשל ההקבלה בין זכריה בירושלים ומרים בנצרת).

הפעם השנייה שקפריסין מוזכר במעשי השליחים הינה בפרק יא, 20 כאשר מדובר במהפך באנטיוכיה: "אֲבָל הָיוּ בֵּינֵיהֶם כַּמָּה אֲנָשִׁים קַפְרִיסָאִים וְקִירֶנִיִּים אֲשֶׁר בְּבוֹאָם לְאַנְטִיּוֹכְיָה דִּבְּרוּ גַּם אֶל הַיְּוָנִים וּבִשְרוּ עַל הָאָדוֹן יֵשׁוּעַ". באנטיוכיה, לפעם הראשונה, קמה קהילה מעורבת – מורכבת מיהודים ושאינם יהודים, קהילה שמכונה לפעם הראשונה "משיחיים" – אלה המאמינים בישוע המשיח. הגוף החדש, היכן שחומת האיבה בין יהודים לבין אלה שאינם יהודים נעלמת, מציין את השיא של הפעילות של הפצת הבשורה בספר מעשי השליחים ואנשי קפריסין משחקים תפקיד מרכזי. בר-נבא, איש קפריסין, הגיע לאנטוכיה ושמח לגלות את המציאות החדשה והוא הביא את שאול מטרסוס להנהיג את הקהילה. לאחר מכן, הוא ייצא עם שאול למסע הראשון.

הפעם השלישית שקפריסין מוזכר בספר מעשי השליחים הינה בפרק יג, 4. שם קפריסין יעד במסע שאול הראשון כאשר הוא מלווה בבן האי, בר-נבא. חשוב לשים לב ששאול לוקח שם אחר באי – בפרק יג, 9: "שָׁאוּל, הַנִּקְרָא גַּם פּאוֹלוֹס". אין זה נכון כנראה שפאולוס הינו שמו של שאול לאחר מפגשו עם ישוע המשיח. העובדה שרק בקפריסין הוא מוזכר כפאולוס נותנת לנו להבין ששאול/פאולוס השתמש בשני השמות על פי הקהל שאליו הוא פנה. העובדה שבקפריסין בלבד מוזכר השם פאולוס רומז לזה שפאולוס היה השם שלקח כאשר הוא דיבר עם קהל שאינו יהודי. מעניין לציין שבאי היה מושל בשם זה - סֶרְגְּיוֹס פּאוֹלוֹס – המוזכר ב-יג:7.

ניתן להוסיף לשלושת האזכורים האלה של קפריסין בספר מעשי השליחים העובדה שבמסעו האחרון לירושלים, היכן שייעצר ויישלח לרומא, פאולוס ראשית כל מתגורר בביתו של מנסון, איש שמוצאו היה מקפריסין (כא:16). גם בדרכו אל רומא, האוניה עשתה תחנה בקפריסין (כז:4).

ניתן לסכם שקפריסין בספר מעשי השליחים מהווה תחנה חשובה בהפצת הבשורה. הקפריסאים משחקים תפקיד מרכזי בהבאת הבשורה אל אלה שאינם יהודים על מנת שגם הם יכירו את נאמנותו של האלוהים.