קייטנה לנוער 2023


בין ה-10 ל-14 ביולי 2023, התקיים מחנה קיץ (קייטנה) בדיר רפאת. המשתתפים היו בני 13 עד 17, ובקייטנה זו השתתפו כ-50 ילדים בימים החמים של הקיץ. להלן הדוח של דניאלה.


בשבוע השני של חודש יולי התקיימה הקייטנה הראשונה של הקיץ בדיר רפאת. 

הקייטנה הייתה מיועדת עבור בני הנוער בגילאים 13 ומעלה. בתוך הקייטנה התקיים גם היום של פסטיבל הנוער שהיווה הכנה לנסיעה של קבוצת הנוער לליסבון – שם הולך להתקיים יום הנוער העולמי. 

נושא הקייטנה היה זהה לנושא של הפסטיבל ושל יום הנוער בליסבון – "קמה מרים ומהרה ללכת אל אזור ההר, אל אחת מערי יהודה" (לוקס א' 39). האפיפיור במסר שלו לצעירים ליום הנוער אומר להם שהם לא רק העתיד של הכנסייה אלא גם ההווה, שעליהם להיות פעילים – לקום ולעשות. 

גם אנחנו החלטנו להתחבר למילותיו של האפיפיור עבור הצעירים וגם לנושא של הפסטיבל ולאורך הקייטנה הנוער החל מסע – מסע קבוצתי ומסע אישי, במסע הזה הצעירים היו צריכים להתחבר לעצמם, למצוא את המטרות שלהם לעתיד, להתחבר אחד לשני ולהבין כל אחד את הדרך האישית שלו, על מנת שיוכלו להיות פעילים בחייהם ובחיי הכנסייה. 

ביום הראשון של הקייטנה הצעירים חולקו לקבוצות – כל קבוצה דרך פעילות שזהה למצא את המטמון היו צריכים למצוא את הצבע שמייצג את הקבוצה. לאחר מכן עם החומרים שקיבלו הם היו צריכים ליצור המנון, מוטו ושם לקבוצה. ככה הם התחילו את המסע כקבוצה. 

בהמשך הקייטנה הם השתתפו בשלוש סדנאות – באחת מהן עם האב בני הם למדו על הפסוק שהיה הנושא של הקייטנה (לוקס א' 39), בשנייה עם יוחנה הם למדו כיצד להביע את רגשותיהם בכתיבת שירה (כפי שמרים עשתה בפגישתה עם אלישבע) גם בצורה אישית וגם אחד כלפי השני. 

ובסדנה השלישית עם מוניקה הם התחברו לעצמם בפן הרגשי דרך יצירה וחשיבה על המטרות שלהם בחיים ועל המקום של ישוע בחייהם – איך הוא מוביל אותם בדרך ומה הוא מסמל עבורם. 

בנוסף הקייטנה כללה כמובן משחקים לכיף, פעילויות כקבוצה, תחרויות, סרט וכמובן אוכל. 

ביום השלישי לקייטנה הגיעו להעביר לצעירים סדנה מבחוץ של ארגון שנקרא ECOPEACE , הארגון דרך הנושא של שמירה על איכות הסביבה מאחד צעירים מהדתות ומהמגזרים השונים ודרך מטרה משותפת מצליח גם ליצור "שלום" וגם להגן על הסביבה. הבאנו את הסדנא על מנת להראות לצעירים שלנו שזאת גם דרך להיות פעילים – שגם דרך הדברים הקטנים שכל אחד מאיתנו עושה בחייו הוא יכול להיות אקטיבי ולהשפיע על הסביבה כולה. 

הפעילות הייתה מוצלחת ביותר והצעירים מאוד נהנו, השתתפו והקשיבו – הסדנא כללה גם חלק תיאורטי וגם חלק מעשי. תודה רבה לECOPEACE שהסכימו להגיע ולהעביר את הסדנא ואנחנו מצפים לעוד שיתופי פעולה בהמשך! 

השיא של המסע היה בערב של יום רביעי לפני הפסטיבל (בין כל ההכנות והחזרות ליום שלמחרת). במסע הזה הצעירים היו צריכים לעבור 5 תחנות (לפי הקבוצות) כאשר כל תחנה כיוונה אותם יותר למציאת המטרות האישיות של כל אחד מהם והכוונה לדרך לעתיד. 

התחנה ה1 "אין דבר העומד בפני הרצון" בתחנה זאת כל אחד מהצעירים היה צריך לעבור מסלול מכשולים כאשר בסופו הייתה תיבה עם מפתח זהב אותו הוא היה צריך למצוא. התחנה הזאת סימלה את החיים עצמם – את המכשולים שלכל אחד מהם יש בדרך שלו ושכל אחד בחייו צריך למצוא את המפתח להמשך. 

התחנה ה2 "שוק כלים לדרך" בתחנה הזאת כל אחד מהצעירים קיבל סכום כסף והיה צריך לקנות ערכים שהיו תלויים על הקיר , ערכים שעבורו הם חשובים ושיקדמו אותו בדרך שלו. אם היו ערכים שלא היו תלויים או שנלקחו על ידי מישהו אחר הם היו יכולים לעשות משא ומתן עם "המוכר" ולקבל פתק עם הערך שרצו. תחנה זאת סימלה את העובדה שכל אחד מאיתנו חי את חייו על פי ערכים שקיבלנו בדרך – בין אם זה מהבית, מהכנסייה, מחברים וכו' והערכים האלו הם בעצם חלק בלתי נפרד מהמסע האישי של כל אחד מאיתנו. 

התחנה ה3 "מראה מראה שעל הקיר" בתחנה הזאת כל אחד מהם קיבל מראה והיו להם חומרי יצירה באמצע – וכל אחד מהם היה צריך ליצור את המראה שלו על פי מה שהוא רואה בעצמו או מה שהוא היה רוצה לראות בעצמו: לכתוב, לצייר, להדביק וכו'. התחנה הזאת סימלה את כל אחד מהם – את הדמות שהם ואת הדמות העתידית שהם היו רוצים להיות ושבעצם הכלי העיקרי במסע זה הם עצמם. 

התחנה ה4 "תחייכו כי חיוך זה שמחה, ושמחה זה הכוח להמשיך" בתחנה הזאת כל אחד קיבל חלק מפאזל והם היו צריכים לצייר או לכתוב את הדברים שעושים אותם שמחים או שגורמים להם לחייך. בסופה של התחנה הם היו צריכים לחבר את החלקים של הפאזל. התחנה הזאת סימלה את הכוח של האופטימיות והשמחה – הדברים שנותנים לנו כוח להמשיך הם הדברים שמשמחים אותנו ושאנחנו צריכים כדי לקבל אנרגיה במסע האישי של כל אחד. וגם שכל החלקים שלנו ביחד כקבוצה יוצרים תמונה שלמה ומלאה באור ושמחה. כלומר – אנחנו לא צריכים רק את עצמנו אלא גם את האחרים. 

התחנה ה5 "I say a little prayer for you" בתחנה הזאת הם קיבלו כל אחד קטע שנקרא מילים טובות ולאחר שקראו יחד את הקטע הם היו צריכים לקחת פתק מסלסלה בה היו כתובים השמות של חברי הקבוצה ולכתוב עבור זה שהם קיבלו מכתב או שיר מעודד להמשך – מילים טובות שינחו אותו בדרך שלו ובמסע האישי. 

תחנה זאת סימלה את העובדה שכל אחד מאיתנו זקוק למילים טובות ולמישהו שידחוף אותנו קדימה על מנת שנוכל לעשות את המסע ולהשיג את המטרות שלנו בעתיד. 

בסוף כאשר כל הקבוצות סיימו את התחנות הם הגיעו לתחנת הסיום של כל הקבוצות יחד – שם לכל קבוצה על פי הצבע שלה חיכו אוניות – כל אחד מהם היה צריך לקחת את האונייה שלו ועלייה לכתוב על פי כל הדברים שהם אספו לאורך התחנות – שלוש מטרות לעתיד. האונייה סימלה את זה שכאשר לקפטן ולצוות של האונייה יש מטרות וכיוון קל להם יותר להגיע ליעד וכאשר לא – האונייה הולכת לאיבוד. ככה בדיוק בחייהם – כאשר יש מטרות והם יודעים לאן הם רוצים להגיע יהיה להם הרבה יותר קל להשיט את האונייה. וכאשר יש לנו מטרות בחיים קל יותר להיות פעילים כפי שהאפיפיור ביקש מהצעירים. 

השיא של הקייטנה היה כמובן הפסטיבל שהתקיים ביום חמישי, אליו הגיעו קבוצות נוספות חוץ מהצעירים שלנו. 

את הקייטנה סיימנו ביום שישי – ביום זה עשינו ניקיון לאחר הפסטיבל, סיום וסיכום של הקבוצות ונפרדנו עד לקייטנה הבאה. 

בקייטנה השתתפו 48 צעירים ו-18 אנשי צוות ומדריכים. 


תודה גדולה למתנדבים: מוניקה, קוני, טימאה, יוהנה, מייקל, לואיזה, רוסריו, נטע, לוקה, ג'ון, תומר, נועה, ג'סה, ג'רמי, יוסל, ג'ושוע, ג'ין, זהבית.

ותודה לכולם על קייטנה נפלאה!  


ברצוננו להודות גם לAid to the Church in Need על התמיכה הכספית.


Support Us Contact Us Vatican News in Hebrew Mass in Hebrew Child Safeguarding Policy


© 2020 Saint James Vicariate for Hebrew Speaking Catholics in Israel