ההגמונים הקתולים של האזורים הערביים נפגשו ברומא


המפגש השנתי ה-70 של וועד ההגמונים הקתולים של האזורים הערביים 

 

ישיבת המלאה ה -70 של וועד ההגמונים הקתולים של האזורים הערביים התקיימה בימים 17 - 20 בפברואר ברומא, במכון Maria S.S. Bambina. בין הנושאים בהם דנו הבישופים, בהובלת המנהל האפוסטולי של הפטריארכיה הלטינית, הארכיבישוף פיירבטיסטה פיצבלה, היו מסמך "האחווה האנושית", אגרת האפיפיור עבור האמזונים ("Querida Amazonia"), הצעה לקיים ימי נוער באזורים הערביים, ומתן אישור לתרגום הטקסטים הליטורגיים בשפה הערבית.

הנה סיכום בעברית של המאמר המופיע באתר הפטריארכיה הלטינית:

https://www.lpj.org/posts/conclusion-70th-meeting-conference-latin-bishops-arab-regions.html

המפגש נפתח ביום שני ה-17, אחר הצהריים, בזמן חלוקה אשר בו כל אחד מ -13 המשתתפים סיפר על המצב החברתי והפסטורלי בארצו ובכנסייתו.

למחרת בבוקר, הבישופים של הוועד התחילו את היום במיסה שערכו יחד עם האפיפיור פרנסיס בקפלה סנטה מרתה, ובסוף התפילה יכול כל אחד ללחוץ את ידו של האפיפיור ולהחליף עמו כמה מילים.

בתחילת העבודה המשותפת נדון תוכנה של האגרת האפוסטולית האחרונה של האפיפיור פרנציסקוס "קוורידה אמזוניה" (Querida Amazonia) עם ארבעת החלומות שהוא הביע במסמך זה [i]. מי שעמד בראש ישיבה זו היה הקרדינל מיכאל צ'רני, המשנה למזכיר המדור למהגרים ולפליטים במחלקה למען הפיתוח האינטגרלי של האדם.

הנושא הבא שעמד על סדר היום, ואשר הוצג על ידי הארכיבישוף פיירבטיסטה פיצבלה, היה ניתוח ההנחיות ליישום המסמך (Motu Proprio) "אתם אור העולם" (Vos estis lux mundi) המכיל את הכללים הנוהליים למאבק בתופעת ההתעללויות בתוך הכנסייה.

אחר הצהריים דיבר הקרדינל גיקסוט, יושב ראש המועצה האפיפיורית לדיאלוג בין-דתי, והציג בפני הנוכחים את אופיו המהפכני של המסמך על "האחווה האנושית למען שלום עולמי ודו-קיום משותף", אשר נכנס כעת לשלב העדין של קבלתו. על מסמך זה חתמו האפיפיור פרנסיס והאימאם הגדול של אל-אזהר, מוחמד אחמד אל-טייב, לפני כשנה, כחלק מביקורו של קדושת האפיפיור באיחוד האמירויות. הואיל ומסמך זה נכתב עם שאיפה להיות אוניברסאלי, קבלתו תשפיע בעתיד על היחסים החברתיים, הפוליטיים והדתיים ברמה גלובלית.

ביום רביעי, הנושאים היו בעלי אופי מקומי יותר, ועסקו בסוגיות הנוגעות במיוחד למזרח התיכון. למעשה, בחלק הראשון של היום נדונה האפשרות לארגן מעין "יום נוער" בו יהיו מעורבים צעירים מהאזורים הערביים בלבד, כדי לעודד את השתתפותם באופן מסיבי הודות לקרבת המקום. ירדן הוצעה כמדינה המארחת את הנוצרים הצעירים מהמזרח התיכון, עבור המפגש שייקרא "היום העולמי לנוער של האזורים הערביים".

לאחר ארוחת הצהריים, התבקשו הבישופים להביע את דעתם לגבי התיקונים הלשוניים של הטקסטים הליטורגיים בשפה הערבית.

בעקבות זאת, הקרדינל בניימינו סטלה וכבוד הארכיבישוף ג'וזה רודריגז קרבלו התמודדו עם מערכת היחסים, העדינה לפעמים, בין הבישוף המקומי לבין כהני ההגמוניה והנזירים, והגיעו למסקנה שמערכת יחסים זו צריכה להיות מבוססת על עקרונות של כבוד הדדי: הבישוף מוזמן לקבל את הנזירים שמשרתים בהגמוניה שלו ולכבד את זהותם וקריאתם המיוחדת, וובו בזמן הנזירים חייבים לשתף פעולה בנאמנות עם הבישוף המקומי.

בערב קיבלו הבישופים את ביקורם של שישה כוהנים מהפטריארכיה הלטינית שגרים ברומא מסיבות לימוד או עבודה. ביניהם נמנו האב חאלד עקשה, העובד בוותיקן במועצה האפיפיורית לדיאלוג בין-דתי, והאב הומאם חזוז אשר סיים לאחרונה את הדוקטורט שלו.

אז נאלץ הארכיבישוף פיצבלה להיפרד מוועד הבישופים של האזורים הערביים כדי לנסוע לבארי ולהשתתף במפגש "הים התיכון, גבולות השלום".

למחרת, כבוד הקרדינל לורנצו בלדיסרי עסק בנושא "סינודליות במציאות של הכנסייה", תוך הזמנה להתגבר על כל צורות האינדיבידואליזם והסמכותיות המופרזת של הכוהנים לטובת שיתוף פעולה לבבי ויעיל יותר בכל הרמות, הן בקהילות המקומיות הן בהגמוניה, וכך לעבוד "ככנסיה".

בראש ישיבת הבוקר השנייה עמד הארכיבישוף פול ריצ'רד גאלאגר, המזכיר ליחסים עם המדינות בתוך מזכירות המדינה של הכס הקדוש, אשר עידכן את הבישופים ביחס לדינמיקה הדיפלומטית של הכס הקדוש ביחסיו עם מדינות אחרות.

המפגש הסתיים ביום חמישי ה-20 בפברואר אחר הצהריים, עם סדרת דיונים בנושאים שונים: הקונגרס האוכריסטי הבינלאומי בבודפשט, שיתקיים בספטמבר הקרוב; המפגש העולמי ביחס להסכם הגלובלי בעניין החינוך, ברומא; ההצעה של וועד הבישופים הפולנים להכריז על הקדוש יוחנן פאולוס השני כאחד ממורי הכנסייה.

לבסוף, עבור המפגש לשנה הבאה, נבחרה לבנון להיות המדינה המארחת של וועד ההגמונים הקתולים של האזורים הערביים בפברואר 2021.

הארכיבישוף קמילו באלין, הנציג האפוסטולי בצפון חצי האי ערב, לא יכול להיות נוכח במפגש השנה בגלל בעיית בריאות שאנחנו מאחלים לו החלמה ממנה במהרה ובזמן קריב.

חברי וועד ההגמונים הקתולים של האזורים הערביים:

האב איליה עבד אלמלק, מנהל אפוסטולי של נציגות אלכסנדריה, במצרים

האב חנה כלדני, סגן הפטריארך הלטיני בישראל

האב רפיק נהרה, סגן הפטריארך הלטיני עבור הקתולים הדוברים עברית ועבור המהגרים ומבקשי המקלט בישראל

האב פייטרו פלט, מזכיר וועד ההגמונים הקתולים של האזורים הערביים

כבוד הארכיבישוף פיירבטיסטה פיצבלה, המנהל האפוסטולי של הפטריארכיה הלטינית בירושלים

כבוד הבישוף פול הינדר, נציג אפוסטולי לדרום חצי-האי ערב

כבוד הבישוף ג'אצ'ינטו בולוס מרקוצו, סגן הפטריארך הלטיני עבור ירושלים ופלסטין

כבוד הבישוף ויליאם שומאלי, סגן הפטריארך הלטיני עבור ירדן

כבוד הארכיבישוף ז'אן סלימאן, הגמון בגדד

כבוד הבישוף סיזאר איסיאן, נציג אפוסטולי בבירות

כבוד הבישוף ז'ורז' אבו חאזן, נציג אפוסטולי בחלב

האב ג'רזי קראי, סגן הפטריארך הלטיני בקפריסין

כבוד הבישוף ג'ורג'יו ברטין, מנהל אפוסטולי במוגדישיו

Support Us Contact Us Vatican News in Hebrew Mass in Hebrew Child Safeguarding Policy


© 2020 Saint James Vicariate for Hebrew Speaking Catholics in Israel