פרולין: ההתקפה על ישראל ״לא אנושית״, הגנה לגיטימית לא צריכה לפגוע באזרחים


החשמן מזכיר המדינה פייטרו פרולין מדבר לכלי התקשורת של הוותיקן על פרוץ המלחמה בארץ הקודש, אמר שהעדיפות היא שחרור בני ערובה ומאשר שהכס הקדוש מוכן לתווך.


Vatican News:

״הכס הקדוש מוכן לתווך ככל הנדרש, כמו תמיד״.


שישה ימים לאחר מתקפת הטרור בישראל, החשמן פייטרו פרולין, מזכיר המדינה של הוותיקן, מתאר את המתקפה בשבת האחרונה כ-״בלתי אנושית״.


בראיון לכלי התקשורת של הוותיקן הוא גם חוזר על פנייתו של האפיפיור פרנציסקוס לשחרור כל בני הערובה שבידי חמאס, וקורא למידתיות בהגנה הלגיטימית של ישראל.


החשמן מביע דאגה לנפגעים האזרחים בעזה עקב ההפצצות, ומדגיש כי למרות האירועים המתמשכים, שלום צודק באמת דורש פתרון של שתי מדינות, ״שיאפשר לפלסטינים ולישראלים לחיות זה לצד זה בשלום ובביטחון״.


ש: כל הסכסוכים הם איומים, אבל כפי שלמדנו בשבת האחרונה, הייתה עלייה באכזריות באופן חסר תקדים. אנו עדים לאובדן מוחלט של האנושיות. האם לדעתך יש עדיין מקום להימנע מהגרוע מכל?


מתקפת הטרור שביצעו חמאס ומיליציות נוספות בשבת האחרונה נגד אלפי ישראלים שעמדו לחגוג את חג שמחת תורה, בתום חול המועד סוכות, אינה אנושית. הכס הקדוש מביע גינוי מוחלט ותקיף.


יתר על כן, אנו מודאגים מהגברים, הנשים, הילדים והקשישים המוחזקים כבני ערובה בעזה. אנו מביעים את הזדהותנו עם המשפחות שנפגעו, רובן המכריע יהודיות, ומתפללים עבורן, עבור אלה שעדיין בהלם, עבור הפצועים.


יש צורך לשוב להיגיון, לזנוח את ההיגיון העיוור של השנאה ולדחות אלימות כפתרון. זכותם של המותקפים להגן על עצמם, אבל גם הגנה לגיטימית חייבת לכבד את עקרון המידתיות.


אני לא יודע כמה מקום יכול להיות לדיאלוג בין ישראל למיליציית החמאס, אבל אם יש — ואנחנו מקווים שיש — צריך להמשיך מיד וללא דיחוי. זאת כדי למנוע שפיכות דמים נוספת, כפי שקורה בעזה, בה ישנם קורבנות רבים של אזרחים חפים מפשע מהתקפות הצבא הישראלי.


ש: האפיפיור פרנציסקוס חוזר ומדגיש ששלום בנוי על צדק. אין שלום שאינו צודק. כיצד מנוסחת היום הקריאה הזו לצדק לשני הצדדים בסכסוך?


שלום יכול להתבסס רק על צדק. הלטינים נהגו לומר, ״Opus iustitiae pax״, לא יכול להיות שלום בין בני אדם ללא צדק. נדמה לי שהצדק הגדול ביותר בארץ הקודש הוא פתרון שתי המדינות, שיאפשר לפלסטינים ולישראלים לחיות זה לצד זה בשלום ובביטחון, תוך עמידה בשאיפות הרוב.


פתרון זה, שנתמך על ידי הקהילה הבין-לאומית, נראה לאחרונה לחלק, משני הצדדים, כבלתי אפשרי עוד. עבור אחרים, זה מעולם לא היה. הכס הקדוש משוכנע ההיפך וממשיך לתמוך בו.


אבל עכשיו, מה זה צדק? שהחטופים יוחזרו לאלתר, גם אלה המוחזקים בידי חמאס עוד מסכסוכים קודמים. במובן זה, אני מחדש בתוקף את הפנייה הנרגשת אותה נשא ועליה חזר האפיפיור פרנציסקוס בימים האחרונים. זה צדק שבהגנה הלגיטימית של ישראל, לא יסוכנו חייהם של אזרחים פלסטינים המתגוררים בעזה. זה פשוט וחיוני, שבעימות זה, כמו בכל עימות שהוא, החוק ההומניטרי יכובד במלואו.


כן, שחרור בני ערובה ישראלים והגנה על חיי חפים מפשע בעזה הם לב הבעיה שנוצרה מהתקפת חמאס ותגובת הצבא הישראלי. הם עומדים במרכז כל דאגותנו: האפיפיור והקהילה הבין-לאומית כולה.


הכס הקדוש לתווך ככל שנחוץ, כמו תמיד. בינתיים, אנחנו מנסים להשתמש בערוצים שכבר פתוחים. עם זאת, כל גישור לסיום הסכסוך חייב לקחת בחשבון שורה של מרכיבים שהופכים את הנושא למורכב מאוד לניסוח, כמו סוגיית ההתנחלויות, הביטחון וסוגיית העיר ירושלים.


ניתן למצוא פתרון בדיאלוג ישיר בין פלסטינים לישראלים, בעידוד ובתמיכה של הקהילה הבין-לאומית, למרות שזה יהיה קשה יותר כעת.


ש: בשני ראיונות שהעניקו לאחרונה ל-L'Osservatore Romano הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס ונשיא ישראל יצחק הרצוג, הביעו שניהם את הערכתם לדברי השלום המגיעים באופן קבע מהמיעוט הנוצרי בארץ הקודש, שהיא ה-״מלח״ של ארץ זו. עם זאת, הנוצרים כבולים בסכסוך ובמצב של סבל. מצבה של הקהילה הנוצרית הקטנה בעזה, הנמצאת בסכנת הכחדה, מעורר דאגה. כיצד ניתן לעזור לנוצריי ארץ הקודש באופן קונקרטי כעט?


בראש ובראשונה בתפילה ובתמיכה רוחנית וגשמית. דברי אלה נועדו להיות חיזוק מחודש לקרבתו ולחיבתו של האפיפיור והכס הקדוש. הנוצרים הם חלק מהותי מהארץ בה ישוע נולד, חי, מת וקם לתחייה.


נכון שהקהילה הקתולית הקטנה בעזה, כ-150 משפחות, סובלת מאוד. כאשר איבר אחד סובל, כל הכנסייה סובלת, וכך כולנו סובלים. אנחנו יודעים שהם התאספו בכנסיית הקהילה. רועה הקהילה לא יכול היה לחזור ונשאר בבית לחם. הכל עומד במקום, משותק, כאילו מרותק לפחד ולכעס.


הבה נתפלל עבור הישראלים; הבה נתפלל למען הפלסטינים; הבה נתפלל עבור הנוצרים, היהודים והמוסלמים: ״שַׁ֭אֲלוּ שְׁל֣וֹם יְרוּשָׁלָ֑יִם[...] לְ֭מַעַן אַחַ֣י וְרֵעָ֑י אֲדַבְּרָה־נָּ֖א שָׁל֣וֹם בָּֽךְ׃ לְ֭מַעַן בֵּית־יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֵ֑ינוּ אֲבַקְשָׁ֖ה ט֣וֹב לָֽךְ׃ (תהילים קכ״ב, ו׳, ח׳-ט׳).


Support Us Contact Us Vatican News in Hebrew Mass in Hebrew Child Safeguarding Policy


© 2020 Saint James Vicariate for Hebrew Speaking Catholics in Israel