נקודת מבט חדשה על הקתולים והיהודים במלחמת העולם השנייה


הספר החדש "קתוליים מסייעים ליהודים תחת הכיבוש" (2022). מאת פרופ' לימור יגיל פרופ' לימור יגיל (אוניברסיטת סורבון, בר-איל (המכון לחקר השואה) אוסף את העדויות על הצלת יהודים על ידי יותר מ70 בישופים קתולים, כהני דת רבים ונזירות פעמים רבות בעזרתו של האפיפיור פיוס ה-12.


ההיסטוריונית הצרפתית-ישראלית לימור יגיל כותבת היטב על האופן שבו נוצרים קתולים תחת הכיבוש עזרו ליהודים שחיו בצרפת. חיברה לפחות שמונה ספרים על מלחמת העולם השנייה, היא בוחנת את ההתנגדות הנוצרית לנאציזם, גם הקתולית וגם הפרוטסטנטית, במקומות רבים. הספר הנוכחי מתרכז במיוחד בקתולים בצרפת.


זהו מחקר מרשים מאוד, שלימור יגיל השיגה על ידי חקירת רישומי דיוקסיה, ספרי חשבונות, מכתבים, נאומים ומסמכים אחרים.


 היא מתחילה בדרום צרפת, על הגבול עם ספרד לאורך הפירנאים. זה היה המקום המסוכן ביותר לחילוץ יהודים בהתחשב בעובדה שרוב מחנות המעצר הצרפתיים היו ממוקמים כאן, והגסטאפו סייר על הגבול.   אנשי דת, דתיים וקתולים עמאים, עבדו עם יהודים, פרוטסטנטים וקומוניסטים, ניהלו מבצעי חילוץ גדולים וקטנים.


היא מסכמת בהתייחסות לדיוקסיה של פריז ולדיוקסיות במערב. לימור עוסקת בשאלת המרת הדת, במיוחד של ילדים יהודים, לאורך הספר וטוענת כי ההנהגה הכנסייתית גינתה בחריפות את מאמצי ההמרה. ההיסטוריונית לא מצאה הנחיה להמרת דת באף אחד מהארכיונים שבדקה ומקפידה לחזור על הטענה שתעודת טבילה כוזבת לא נחשבה להמרת דת. היא קובעת שלא יותר מארבעים או חמישים ילדים המירו דתם, מתוך 10,500 שניצלו.


בדומה לסוגיית הטבילה והמראות הדת, גם שאלת תפקידו של האפיפיור פיוס ה-12 במהלך מלחמת העולם השנייה מצוינת בספר. לדברי יגיל, האפיפיור סיפק עזרה כספית ותמיכה בשתיקה לדיוקסיות של צרפת. שתיקת האפיפיור, היא כותבת, "מסתירה באופן קונקרטי את היוזמות החשאיות הרבות של הצלה ועזרה" שהתרחשו באיטליה, מדינות אירופה אחרות, ובפרט, צרפת (עמ' 333).


עם זאת, הכוח הגדול של הספר

"קתוליים מסייעים ליהודים תחת הכיבוש" (2022).

 הוא הצגתו המפורטת של מעשיהם של קתולים רגילים ויוצאי דופן בכל דיוקסיה בצרפת. לימור יגיל מספרת אינספור סיפורי גבורה, המבוססים על מחקר רב. מי שקורא את הספר יוצא

 עם הערכה עמוקה למנהיגות בכל רמות הכנסייה. יש לקוות, אם כן, שתרגום לאנגלית של ספר יקר ערך זה יהיה זמין בעתיד הקרוב.


Support Us Contact Us Vatican News in Hebrew Mass in Hebrew Child Safeguarding Policy


© 2020 Saint James Vicariate for Hebrew Speaking Catholics in Israel