חג גוף המשיח – שנה ג


החג נחוג ביום החמישי אחרי יום הראשון של הטריניטס (חג אלוהים אחד, אב, בן ורוח הקודש) מאז המאה ה-13. בקהילות ברחבי העולם נוטים להעביר את החג ליום ראשון כדי שהמאמינים יוכלו להשתתף בחג.

corpus_christi

בחג גוף המשיח (Corpus Christi) המאמינים מוזמנים לחזור לאירוע שכבר הוזכר בתחילת שלושת הימים המרכזיים של השבוע הגדול. ביום החמישי של השבוע הגדול, זוכרים את הסעודה האחרונה שבה ישוע מסר את גופו ואת דמו ערב צאתו לדרך הייסורים והצליבה. על פי ספרי הבשורה של מתי, מרקוס ולוקס, היה מדובר בארוחת ערב חג הפסח: הארוחה שבה העם היהודי זוכר את יציאת מצרים והמעבר מהעבדות אל החירות. במאה ה-13, הכנסייה קבעה חג נוסף שבו חוגגים את המתן של לחם הקודש ודם המשיח, חג שבא בתום התקופה של החגים המרכזיים של לוח השנה הנוצרי - אחרי חג הפסחא וחג השבועות.

בין הפעלים החשובים ביותר המיוחסים לאלוהים ביחסו אל האדם הינם הפעלים "האכיל" ו"השביע". כאב האל דואג לנו ומאז בריאת העולם מאכיל אותנו מטובו. בימי המדבר ולמשך ארבעים שנה עם ישראל חי מהלחם שאלוהים נתן במקום שאין בו מה לאכול. הוא האכיל והשביע את עמו. האתגר בהיכנסם לארץ נחלת אבות זבת חלב ודבש הינו לא לשכוח שכל טוב הארץ בא מהאל בורא עולם וגואל ישראל. הסכנה היא לשכוח את חסדו ולקחת כמובן מאליו את פרי האדמה. ובכן ספר דברים חוזר על המשפט המכונן: "ואכלת ושבעת":

דברים ז:11 - 12: "ואכלת ושבת הישמר לך פן תשכח..."

דברים ח:10: "ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלוהיך על הארץ הטובה אשר נתן לך"

דברים יא:15 - 16: "ואכלת ושבעת הישמרו לכם פן יפתה לבבכם"

כל פעם שאנו אוכלים עלינו לברך את אבינו שבשמיים שמאכיל ומשביע אותנו מכל טוב. בנוסף, עלינו לזכור, על פי אותו ספר דברים, שלא על לחם לבדו חי האדם "כי על כל מוצא פי ה' יחיה האדם" (דברים ח:3). ובכן, כאשר הוא נותן לנו את לחם שמים, את לחם הקודש, את הדבר שהיה בראשית, את בנו יחידו, שאמר: "אני הוא לחם החיים" (יוחנן ו:35) ההודיה כפולה ומכופלת.

המקראות של החג כתמיד עוזרים לנו להבין את משמעותו. המקרא הראשון , מספר בראשית (יד:), מזכיר לנו את הלחם והיין שהוגשו לאברהם על ידי כוהן אל עליון, מלכיצדק המסתורי. המקרא השני הינו מהאיגרת הראשונה של שאול אל הקורינתים (יא:23 – 26). הטקסט מביא את דבריו של ישוע בסעודה האחרונה כאשר הוא התקין את סעודת האדון. דברים אלה נמסרו בנאמנות גם לשאול השליח. המקרא מספר הבשורה בא השנה מספר הבשורה על פי לוקס (ט:11 – 17). ישוע מאכיל המון רעב כפי שהאכיל אביו את בני ישראל במדבר. הוא ייתן לנו את עצמו כמזון להזיננו בדרך. הוא הדרך שעלינו ללכת אל האב והוא הצידה לדרך - דרך ארוכה עד לתיקון עולם. נתפללה בחג הזה שנוכל להיות גוף אחד הניזון מלחם אחד ולהפוך להיות לחם לעולם רעב לדבר אלוהים.

לעזור לנו צור קשר ותיקן ניוז בעברית להקשיב לסעודת האדון לשמור על בטחון הילדים


© 2020 Saint James Vicariate for Hebrew Speaking Catholics in Israel