חג העלאתה של מרים השמימה - ה-15 באוגוסט


ביום זה, ה-15 באוגוסט, חוגגת הכנסייה הקתולית את העלאתה של מרים השמיימה, אחרי שנרדמה בסוף חייה. האמונה שמרים נלקחה השמיימה בגופה הינה אמונה עתיקת יומין בין המאמינים הנוצרים שהדגישו שמרים נולדה, חייתה ונרדמה ללא חטא ובכן אף היא לא ראתה שחת. אולם, אמונה זאת הוגדרה כעיקר האמונה הקתולית רק בשנת 1950. אנו מפרסמים כאן דרשה קצרה של האב דויד נויהאוז לרגל החג.

Image

איקונה קופטית של העלתה של מרים

במקרא ספר הבשורה של היום הזה, אנחנו שומעים את השיר "תרומם נפשי את ה'" של מרים בעת ביקורה אצל קרובת משפחתה אלישבע, האם העתידית של יוחנן המטביל, באחד מכפרי הרי יהודה (על פי המסורת בעין כרם) (ראה בספר הבשורה על פי לוקס א:39-56). אני מתרשם היום מהמרכיב המהפכני בשיר ומתייחס באופן מיוחד לפסוקים:

עשה חיל בזרועו
פיזר את אשר מחשבות גאוה בליבם.
שליטים הוריד מכסאותם
ושפלים שם למרום.
נפשות רעבים מילא טוב
ועשירים שילח ריקם.
תמך בישראל עבדו
זכר ה' רחמיו.
מרים, שנושאת בקרבה את ישוע, משיח ישראל ומושיע העולם, בת כפר נידח פשוטה ולא מלומדת במיוחד, אך רואה דברים שאני מתקשה לראות. כשאני קורא את העיתונים בבוקר יש לי תחושה שהשליטים עוד יותר חזקים, שהעשירים עוד יותר עשירים, שהשפלים עוד יותר מושפלים והרעבים עוד יותר משתוקקים לפת לחם. אני נוטה לשנן לעצמי שכוח הזרוע ורק כוח הזרוע קובע עובדות בעולמנו. אני נוטה לסכם יחד עם קהלת החכם: "אין חדש תחת השמש". לא רק שאין חדש אלא גם לא יכול להיות חדש תחת השמש... העולם כמנהגו נוהג.
מרים מצליחה לראות מציאות מעבר לעובדות בשטח. בעצם חייבים לציין שבזה היא לא מחדשת אלא היא נותנת הד לחזון נביאי ישראל. אחד האיפיונים החיוניים בדמיון הנבואי הינו היכולת לראות את החדש, את המפתיע, את מה שישנה את העולם. "כי הנני בורא שמים חדשים וארץ חדשה" כותב ישעיהו הנביא (ספר ישעיהו סה:17). רק אלוהים יכול לעשות חדש כי הוא אינו מתחת לשמש. ולא רק שהוא יכול, הוא גם יעשה כי הוא נאמן לאוהביו. בזה מרים אכן נביאה. לא במקרה היא נושאת בשם "מרים" אשר הינו גם שמה של אחות משה, מרים הנביאה. לא במקרה בשיר מרים ישנם הדים לשירת הים של משה... אלוהים אכן רמה את סוס וחיל פרעה בים. אלוהים ינצח את כוחות הרשע בעולם. זו אמונתם של הנביאים וכן אמונתה של מרים.
ראוי לציין שהאמונה הזאת אינה רק בעננים. אלוהים פעל כבר בעבר והזכרת מפעליו הנפלאים מחזקת את האמונה שכך הוא יפעל גם בעתיד. כאשר הוציא את עמו ממצרים הוא גבר על השליטים והעשירים והרים את השפלים והרעבים. מרים קושרת בשירתה - כפי שעשו לפניה נביאי ישראל - בין העבר שבו אלוהים מתגלה בנפלאותיו למען עמו והעתיד בו יתקיימו הבטחותיו.
ובהקשר לחג של היום? מדוע רק בשנת 1950 הכריז האפיפיור על העלאתה של מרים השמיימה כעיקר האמונה. סביר להניח כי חלק מההסבר מצוי בהקשר ההיסטורי. חמש שנים לאחר שהשליטים והכוחניים שרפו את גופות קורבנותיהם במשרפות מחנות המוות, הכנסייה הקתולית מזכירה ומדגישה לכל באי עולם שמרים (שהינה בת ישראל) הועלתה בגופה ולא רק בנשמתה השמיימה. שהגוף הינו היכל הרוח ובכך מהווה מקום קדוש למפגש בין אלוהים לאדם. ואולי בזה הכנסייה ממלאת תפקיד נבואי בעקבות מרים ומתנגדת לחברה המשמידה את הגוף ואת החיים בו ומפתחת תעשייה טכנולוגית לעשות כך.
הבה נתפללה בחג הזה שהאלוהים יחזק את קהילת המאמינים כדי שתוכל למלא תפקידה הנבואי בעקבות מרים והנביאים שקדמו לה.
ט.ט. מקהילת חיפה מציעה לנו כמה קטעי תפילה מוסיקאלית כדי להתבונן ברז החג:
1. בלטינית:
לצפות ולהקשיב

2. באיטלקית
לצפות ולראות



לעזור לנו צור קשר ותיקן ניוז בעברית להקשיב לסעודת האדון לשמור על בטחון הילדים


© 2020 Saint James Vicariate for Hebrew Speaking Catholics in Israel