דברו אמת - גילוי דעת יהודי על נוצרים ועל נצרות


בשנת 2000, הפרויקט הלאומי לחוקר היהודי פרסם גילוי דעת חשוב, שחתמו עליו מאות רבנים, חוקרים ומנהיגים קהילתיים שברצונם היה להשיב על ההצהרות החיוביות של הכנסייות הנוצריות אודות היהדות והעם היהודי. אנו מפרסמים כאן את גילוי הדעת החשוב הזה.

דברו אמת

גילוי דעת יהודי על נוצרים ועל הנצרות


אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶר תַּעֲשוּ דַּבְּרוּ אֱמֶת אִיש אֶת רֵעֵהוּ אֱמֶת וּמִשְפַּט שָלוֹם שִפְטוּ בְּשַעֲרֵיכֶם:

זכריה ח' ט"ז


בשנים האחרונות מתחולל ביחסים שבין יהודים לנוצרים שינוי דרמטי וחסר תקדים. לאורך כמעט אלפיים שנות גלותו של עם ישראל נטו נוצרים לתאר את היהדות כדת שכָשלה או, במקרה הטוב, כמי שהכינה את הדרך לנצרות והגיעה לידי השלמתה בדת זו. ואולם, בעשורי השנים שמאז השואה נשתנו פניה של הנצרות באורח מפליג. מספר גדל והולך של גופים כנסייתיים רשמיים, קתולים כפרוטסטנטים, חיברו הצהרות פומביות, שבהן הם הביעו את חרטתם על התייחסותה הנפסדת של הנצרות ליהודים וליהדות כאחת. יתרה מזאת, בהצהרות אלו הוכרז שגופי תורה ודרשות נוצריות יכולים - וצריכים - להשתנות, כך שתיכלל בהם הכרה בברית הנמשכת בין אלוהים לעם היהודי כמו גם הדגשת חשיבות תרומתה של היהדות לתרבות העולם ואף לאמונה הנוצרית גופה.


אנו מאמינים שראוי ששינויים אלה יזכו להתייחסות עיונית מן הצד היהודי. אנו - קבוצת מלומדים יהודיים מזרמים שונים, שאינם מתיימרים אלא לדבר בשם עצמם - מאמינים שהגיע הזמן שיהודים ילמדו להכיר את המאמצים שעושים נוצרים במטרה ללמוד לכבד ולהוקיר את היהדות. אנו מאמינים שחיוני שיהודים יעמיקו חשוב בשאלה מהו שיכולה היהדות לומר כיום הזה בעניינה של הנצרות. כצעד ראשון בכיוון זה אנו מבקשים להציע שמונה הצהרות בדבר האורח שבו יכולים יהודים ונוצרים להתייחס אלו אל אלו. 


היהודים והנוצרים מתפללים לאותו אל.

בטרם היות הנצרות היו היהודים עובדיו היחידים של אלוהי ישראל. ואולם הנוצרים עובדים גם הם את אלוהי אברהם יצחק ויעקב, קונה שמים וארץ. אמנם, אין בעבודת האל הנוצרית כדי לשמש דרך תקֵפה בשבילנו כיהודים, אולם כהוגים דתיים יהודיים אנו מברכים על כך שדרך הנצרות עומדים מאות מיליוני בני אדם בקרבה לאלוהי ישראל.


יהודים כנוצרים מבקשים לבסס עבורם סמכות דתית באותו ספר - המקרא (שהיהודים מכנים תנ"ך והנוצרים 'הברית הישנה').

כשאנו פונים אל ספר זה בבקשנו לעצב מתוכו אוריינטציה דתית, עושר רוחני וחינוך לחיי קהילה, שואבת ממנו כל אחת משתי עדות האמונה תְכנים דומים: אלוהים ברא את העולם ומקיימו; הוא כרת ברית עִם עַם ישראל וּדְבר ההתגלות שלו מנחה את ישראל לחיי צדק; אנו - נוצרים ויהודים כאחת - בוטחים בכך שאלוהים עתיד לגאול את ישראל ואת האנושות כולה. אכן, נוצרים ויהודים מפרשים את המקרא באורַח שונֶה במקומות רבים. לעולם שומה עלינו לכבד ולשמר הבדלים אלה.


הנוצרים יכולים לכבד את תביעתו של עם ישראל על ארץ ישראל.

המאורע החשוב ביותר בחיי העם היהודי מאז השואה הוא ייסודה מחדש של מדינה יהודית בארץ ישראל. כמאמיניה של דת המבוססת על המקרא, עשויים הנוצרים להוקיר את העובדה שארץ ישראל יועדה - וניתנה - ליהודים כמרכז הארצי של הברית בינם לבין האל. נוצרים רבים תומכים במדינת ישראל ממניעים עמוקים יותר מאשר אלה הפוליטיים בלבד. כיהודים אנו מקדמים בברכה תמיכה זו. בה בעת אנו מכירים בכך שהמסורת היהודית מצַווה על עשיית צדק עם כל שאינם יהודים החיים במדינת ישראל.


יהודים ונוצרים מקבלים את עקרונות המוסר של התורה. 

במוקד עקרונותיה המוסריים של התורה עומדת קדושתם המוחלטת של חיי כל אדם וכבודו. כולנו נבראנו בצלם אלוהים. דגש מוסרי משותף זה עשוי לשמש כבסיס ליחסים טובים יותר בין שתי עֵדוֹת האמונה. הוא עשוי לשמש גם כעֵדוּת חיה רבת עוצמה לאנושות כולה למען שיפור חייהם של רעינו בני האדם וכתשתית למאבק כנגד עוולות וכנגד גישות אליליות המסכנות אותנו והמבזות את כבודנו. עדות זו חיונית במיוחד אחרי האימה חסרת התקדים שהייתה נחלת האנושות במאה שחלפה.


הנאציזם אינו תופעה נוצרית. 

בלא ההיסטוריה הארוכה של איבה נוצרית ליהדות ושל אלימות נוצרית כנגד יהודים לא הייתה האידיאולוגיה הנאצית להתהוות ולהיות מיושמת הלכה למעשה. רבים מדי הם הנוצרים שנטלו חלק במעשי הזוועה הנאציים; אחרים לא מחו באורח נמרץ דיו כנגד מעשים אלה. ועם זאת, הנאציזם אינו תולדה בלתי נמנעת של הנצרות. לו עלה בידי מכונת ההשמדה הנאצית להשלים את מלאכת השמדת היהודים הם היו מפנים את כוחה של מכונה זו באורח ישיר יותר כנגד נוצרים. אנו מוקירים את זכרם של אותם נוצרים שסיכנו את חייהם למען הצלת יהודים בתקופת השלטון הנאצי או אף הקריבו את חייהם למען מטרה זו. מתוך מודעות לכך אנו מבקשים לעודד את המאמצים הנעשים על ידי תיאולוגים נוצריים שונים להיאבק באורַח שאינו משתמע לשתי פנים כנגד כל יחס מבזה כלפי היהדות וכלפי העם היהודי. אנו מציינים לשבח את אותם נוצרים הדוחים תפיסות מבזות אלה ואין אנו מבקשים להטיל עליהם אשמה בגין מעשיהם של אבותיהם.


ההבדל בין יהודים לנוצרים, הבדל שאין בכוח אנוש לבטלו, לא ייושב עד בוא הגאולה האלוהית על האנושות כולה כמובטח בכתבי הקודש. 

הנוצרים יודעים את האל ומסורים לעבודתו דרך ישו והמסורת הנוצרית; היהודים יודעים את האל ומסורים לעבודתו דרך התורה והמסורת היהודית. פער זה לא ייושב על ידי כך שאחת משתי עדות האמונה תתעקש לטעון שהיא אוחזת בפירוש נכון יותר של כתבי הקודש מזה של רעותה; גם בהפעלתו של כוח פוליטי על הקהילה האחרת אין כדי להעביר הבדל זה מן העולם. יהודים יכולים לכבד את נאמנותם של הנוצרים להתגלות שבה הם אוחזים ממש כשם שאנו מצפים מן הנוצרים לכבד את נאמנותנו להתגלות שבה אנו אוחזים. אסור שיופעל לחץ על היהודי או על הנוצרי לאשר את תורותיה של הדת האחרת.


יחסים מחודשים בין היהודים לנוצרים לא יחלישו את קיומה של המסורת היהודית.

יחסים טובים יותר לא יחזקו את ההתבוללות התרבותית והדתית ממנה חוששים יהודים, ובצדק. אין בהם כדי לשנות את אופני עבודת האל המסורתיים היהודיים, להגביר את ממדי נִשואי התערובת בין יהודים ללא יהודים או לגרום ליהודים רבים יותר להמיר את דתם לנצרות. הם גם לא יגרמו ליצירתן של תערובות חסרות שחר בין יהדות לנצרות. אנו מכבדים את הנצרות כדת שמקורה מעוגן ביהדות והמקיימת עד היום קשר הדוק עמה. אין אנו רואים בה שלוחה של היהדות. רק אם נטפח ונאהב את מסורותינו שלנו נוכל לפתח יחסים אלה עם הדת האחרת מתוך יושרה.


על יהודים ונוצרים לפעול יחדיו למען ייכונו צדק ושלום. 

יהודים ונוצרים מכירים, כל עדת אמונה על פי דרכה, בהיותו של העולם בלתי נגאל, כפי שמלמדות תופעות הדיכוי, הרעב, השפלתם של בני אדם בידי אחרים והסבל האנושי. למרות שמלוא מימושם של הצדק והשלום נתון לאל לבדו, יש במאמצינו המשותפים - יחד עם בני עדות אמונה אחרות - כדי לסייע בקירוב מלכות שמים, לבואה אנו מקווים ומייחלים. כל אחת משתי העדוֹת בתחומה שלה, ושתיהן יחדיו, חייבות לפעול להשכנת צדק ושלום בעולמנו. בפעולה זו אנו מונְחים על ידי חזונם של נביאי ישראל.  


וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּראש הֶהָרִים וְנִשָא מִגְּבָעוֹת וְנָהרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם: וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה' אָל בֵּית אֱלהֵי יַעֲקב וְירֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחתָיו:

ישעיה ב', ב'-ג'.


תקוה פרימר-קנסקי, אוניברסיטת שיקגו.

דוד נובק, אוניברסיטת טורונטו.

פיטר אוקס, אוניברסיטת וירג'יניה.

מיכאל סיגנר, אוניברסיטת נוטרה-דם.


ספטמבר 2000

נוסח עברי: יהוידע עמיר


לעזור לנו צור קשר ותיקן ניוז בעברית להקשיב לסעודת האדון לשמור על בטחון הילדים


© 2020 Saint James Vicariate for Hebrew Speaking Catholics in Israel