חג רז האלוהים - האב והבן ורוח הקודש אלוהים אחד - שנה ב


החג של רז האלוהים - האב והבן ורוח הקודש - אלוהים אחד מתקיים ביום הראשון אחרי חג השבועות. החג מתרכז באחדותו של האלוהים בתום החגים העיקריים בלוח השנה הנוצרי.

בקהילותינו הדוברות עברית אנחנו מכנים את החג הזה: חג רז האלוהים - האב והבן ורוח הקודש אלוהים אחד. השם "טריניטאס" (או כפי שלפעמים מתרגמים אותן לעברית - "שילוש") כינוי תיאולוגי מורכב ולא תמיד מובן אפילו בקרב הנוצרים. השם של החג אצלנו ארוך ומורכב, דבר המשקף את התפתחות האמונה באלוהים אחד המתגלה לנו בשלוש: כאב בורא שמיים וארץ, כבן הקם לתחייה וכרוח הקודש. אולם אורכו של כינוי החג גם משקף את סיפור האהבה הארוך של האלוהים עם בני האדם.

rublev_trinity

אין ספק שאת החג לא ניתן להבין מבלי לחזור על כל הפרקים של תולדות הישועה - סיפורו של האלוהים עם בני האדם מימי בראשית עד קץ העולם - הבא לידי ביטוי במקרא (כתבי עם ישראל (התנ"ך) והברית החדשה). מבחינה ליטורגית, החג ממוקם בשבוע אחרי חג השבועות ומשמש סיכום לכל התקופה שאותה חיו המאמינים מאז השבוע הגדול (ייסוריו, מותו ותקומתו של ישוע המשיח) ועד למתן רוח הקודש (בשבועות). ובכן, להיכנס לרוחו של החג עלינו להיזכר גם בתולדות הישועה במקרא וגם בחגים הגדולים משמעותם.

השנה (שנה ב), המקראות נבחרים מהפרקים החשובים של המקרא וכל אחד מדגיש פרשה חשובה בסיפור האהבה בין האלוהים לבין האדם. המקרא הראשון מפרק ד בספר דברים, הינו חלק מסיכומו של משה לסיפורו של האלוהים עם האדם בכלל ועם ישראל בפרט. "כי שאל-נא לימים ראשונים אשר היו לפניך למן היום אשר ברא אלוהים אדם על הארץ ולמקצה השמים ועד קצה השמים, הנהיה כדבר הגדול הזה או הנשמע כמוהו?" (דברים ד:32). "הדבר הגדול" בדבריו של משה אל עם ישראל בציפייתם  להיכנס לארץ, הינו שאלוהים בורא עולם מדבר עם עם מעמי הארץ (דברים ד:33) שבחר אותו (דברים ד:34) ושאהב אותו (דברים ד:37). ייעוד העם הינו להעיד: "כי ה' הוא האלוהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת - אין עוד" (דברים ד:39). עם ישראל והכנסייה איתו נקראים להעיד לעולם שאלוהים אחד הוא עושה עולם ובורא את האדם בצלמו כדמותו. כאב חנון ורחום הוא לא מסתיר מבניו את רצונו ובכן משה מאיץ בעם: "ושמרת את חוקיו ואת מצוותיו אשר אנוכי מצווך היום" (דברים ד:40). אלוהים האב פועל למען האדם אהובו, הנקרא להיות בנו ולשאת בצלמו ודמותו לקצוות תבל דרך חיי מצוות התורה שאלוהים נתן לעמו.

המקרא השני השנה בחג הינו מפרק ח באיגרת שאול אל הרומים. הפרק הזה מדגיש את תפקידו של רוח האלוהים ביחס בין האלוהים לבין האדם. אלוהים, אבינו בשמים, בורא את האדם להיות לו לבנו. זאת משמעותו של הביטוי "בצלם כדמות" - האדם דומה לאביו, דמיון הבא לידי ביטוי בחיים מבוססים על תורת קדושה ("היו קדושים כי אני קדוש" הינו הפזמון החוזר בלב ליבו של התורה, בספר ויקרא). חייו של אלוהים זורמים באדם כפי שכתוב בספר בראשית "וייפח באפיו נשמת חיים" (ב:7). הרוח שקיבלנו בחג השבועות הינה "רוח המקנה לנו מעמד של בנים" (הרומים ח:15). כמובן את הרוח הזאת קיבלנו בבריאה אבל בבחירתנו את דרך ההתרחקות מאלוהים ואי שמירת תורתו, חיינו לא אל פי רוחו של האלוהים אלא על פי דחפי העולם. ישוע חידש בנו את רוחו של האלוהים דרך כניעתו השלמה לרצונו של אביו. הרוח שחיה בישוע בחייו עלי אדמות ובמיוחד ברגע תחייתו מבין המתים הינה אותה הרוח הניתנת לנו ההופכת אותנו מעבדי החטא לבני אלוהים. ברוח אנו אחים של ישוע ובכן "יורשים השותפים למשיח: שכן סובלים אנו עמו כדי שגם נזכה לכבוד עמו" (רומים ח:17).

המקרא מספר הבשורה על פי מתי (פרק כח) מתרכז בדמותו של ישוע הקם לתחייה. בחג קוראים השנה את הפסוקים האחרונים של ספר הבשורה על פי מתי. הפסוקים חשובים לחג מכיוון שבהם ישוע מנסח את הבנת האלוהים כ"אב, בן ורוח הקודש" (מתי כח:19). הוא מצווה את תלמידיו ללכת ולהפוך את כל הגויים לתלמידים דרך הטבילה במים לשמו של אלוהים "אב, בן ורוח הקודש". הוא מוסיף מיד שהטבילה לשמו של האלוהים היא כדי שיוכלו ללמוד את תורתו שבאה לידי ביטוי בחייו של ישוע, מי שבא לא "לבטל כי אם למלא" את התורה והנביאים (מתי ה:17). התלמידים היוצאים להטביל את הגויים מחויבים ללמד אותם לשמור את כל מה שישוע ציווה אותם (מתי כח:20). בכתבי עם ישראל, אחרי המצוות באה ההבטחה כברכה וגם כאן, בסוף ספר הבשורה על פי מתי, ישוע, אחרי שהניח את מצוות הטבילה ולימוד המצוות, מבטיח: "הנה אתכם אני כל הימים עד קץ העולם" (מתי כח:20). מילים אלו מהוות תזכורת לשמו השני של ישוע בספר הבשורה על פי מתי - עמנואל (ראה מתי א:23). ישוע הוא הבן המושלם של האלוהים שברא כל בן-אדם להיות בנו. ישוע מקיים את דברו של האלוהים ובכן חי באופן מלא את חייו של אביו. ישוע הקם לתחייה הינו איתנו תמיד כי הוא קיום הבטחת "עמנואל". הוא בא לכפר על חטאינו ולהוביל אותנו בחזרה לאבינו כדי שנהיה גם אנו מאוחדים איתו. לא ניתן להפריד את ישוע מאביו גם אם מבחינים בינו לבין אלוהים האב. רוח אלוהים בו ומאחדת אותו עם האלוהים כך שאנו יכולים אכן להגיד: "כבוד לאלוהים אחד: אב, בן ורוח הקודש. אמן."

לעזור לנו צור קשר ותיקן ניוז בעברית להקשיב לסעודת האדון לשמור על בטחון הילדים


© 2020 Saint James Vicariate for Hebrew Speaking Catholics in Israel