ציוני הדרך ביחסים בין קתולים לבין יהודים בשנים האחרונות


באתר אינטרנט קנדי, SCARBORO MISSIONS, אחות ציון לוסי תורסון, פרסמה רשימת ציוני דרך ארוכה המבטאת את השינוי הדרמטי ביחסים בין הכנסייה הקתולית לבין העם היהודי בעשורים האחרונים.

מאז ימי מלחמת העולם השנייה, הכנסייה הקתולית עורכת תהליך של חשיבה מחדש בכל הנוגע ליחסה עם היהדות ועם העם היהודי. בפרט, בעקבות מועצת הוותיקן השנייה, השתפרו מאוד היחסים בין קתולים לבין יהודים בכל המישורים - המקומי, האזורי והבינלאומי.

כפי שציינו זאת מנהיגים יהודים וקתולים כאחד, התקיימו בששים השנה האחרונות יותר מפגשים חיוביים בין יהודים לבין קתולים מאשר באלף חמש מאות השנים שקדמו להן. השנים האחרונות הינן מהוות תקופה של חידוש, של תקווה ושל שיתוף פעולה גדל ומתפתח בין שתי הדתות ועדות לכך קיומם של קבוצות דו-שיח, ארגונים ומוסדות יהודיים-קתוליים שהוקמו ברחבי תבל מאז המועצת הוותיקן השניה.

רשימת האירועים הבאה מספקת מבט חלקי לשינויים ולהתפתחויות ביחסים בין קתולים לבין יהודים בעשורים האחרונים - כל זה מהווה תחילתו של מסע מתמשך.

1947 - עשר הנקודות של סליגסבורג
כנס בינלאומי של יהודים, פרוטסטנטים וקתולים התקיים בשווייץ כדי לחקור את מציאות האנטישמיות והשואה. משתתפי הכנס פרסמו סדרה של עשר נקודות להנחות את ההוראה הנוצרית ואת הדרשות בכנסיות כאשר מדובר ביהודים וביהדות.

1959 - תפילת יום השישי הגדול
האפיפיור יוחנן ה-23 משנה את נוסח תפילת המאמינים לעם היהודי בתפילת הכנסייה ליום השישי הגדול ומסיר את המונח "יהודים חסרי אמונה". במהלך השנים נוסח התפילה משתנה כדי שהוא יתאם את החידושים בהוראת הכנסייה בנושא היהודים והיהדות.

1960 - האפיפיור יוחנן ה-23 וז'ול איזק
ז'ול איזק, ההיסטוריון היהודי הצרפתי הידוע, מגיש לאפיפיור יוחנן ה-23 תיעוד היסטורי אודות ההתייחסות האנטי יהודית של נוצרים ועמדות שתרמו לשואה.

1962 - האפיפיור יוחנן ה-23 מכנס את מועצת הוותיקן השנייה
בכינוסו את מועצת הוותיקן השנייה, האפיפיור יוחנן ה-23 מתכנן חידושה של הכנסייה כולה. המועצה מהווה תפנית בפתיחות חדשה של הכנסייה כלפי יהודים, מוסלמים, בודיסטים, הינדוזים, סיקים, עמים מקומיים ואחרים.

1965 - נוסטרה אייטאטה (זמנינו אנו)
מועצת הוותיקן השנייה מפרסמת את המסמך "נוסטרה אייטאטה" (ההצהרה בנושא יחס הכנסייה לדתות לא-נוצריות). הפסקה הרביעית במסמך מתייחסת לעמדות נוצריות כלפי העם היהודי. המסמך מציין סוף עידן ארוך בהיסטוריה של היחסים הקתוליים-היהודיים ופתיחת דף חדש של דו שיח בין שתי הקהילות העתיקות.

1970 - ארגונים קתוליים - יהודיים רשמיים
הוועדה היהודית הבינלאומית להתייעצויות בין-דתיות  (IJCIC) הוקמה כדי לפתח את יחסים עם המשרד של יחסים קתוליים-יהודיים של הכס הקדוש. שני הגופים האלה מקימים יחד את הוועד המתאם הבינלאומי (ILC) שנפגש באופן סדיר מאז 1971.

1974 - וועד חדש בוותיקן
המשרד ליחסים קתוליים-יהודיים, שהוקם ב-1966 כחלק מהמזכירות לעידוד האחדות בין הנוצרים, מקבל כינוי חדש: "וועדת הכס הקדוש ליחסים דתיים עם היהודים".

1974 - "קווי הנחיה והצעות ליישום הצהרת המועצה "נוסטרה אייטאטה (מס. 4).
המסמך של הוותיקן מגבש הצעות קונקרטיות שהינן פרי הניסיון של השנים הקודמות כדי לעודד חיי הכנסייה את ההתייחסות החדשה לעם היהודי הבאה לידי ביטוי בהצהרת "נוסטרה אייטאטה" (הפסקה הרביעית) משנת 1965. בפרט, המסמך מעודד נוצרים "לרכוש ידע יותר רחב של המרכיבים הבסיסיים של המסורת הדתית היהודית וללמוד את האפיונים החיוניים שעל-פיהם היהודים מגדירים את עצמם לאור חייהם הדתיים".

1978 - קורול וויטייה נבחר להיות אפיפיור
מאז ראשיתה של כהונתו כאפיפיור, שנמשכה 26 שנים, האפיפיור יוחנן פאולוס ה-2 פועל לבנות מערכת יחסים חדשה בין הכנסייה לבין העם היהודי.

1980 - האפיפיור יוחנן פאולוס ה-2 - הברית שלא בוטלה
בנאומו לקהילה היהודית במיינז אשר בגרמנייה, יוחנן פאולוס ה-2 אומר נחרצות שברית האלוהים עם העם היהודי עומדת וקיימת לנצח, נושא שחוזר על עצמו בהוראת הכנסייה בשנים הבאות.

1985 - "הערות על הדרך הנכונה להציג את היהודים והיהדות בדרשות ולימוד בכנסייה הקתולית"
המסמך של הוותיקן מספק כלי עזר לכל אלה המלמדים והדורשים בנושא היהודים והיהדות וחפצים למלא את תפקידם על פי תורת הכנסייה בת זמנינו.

1986 - האפיפיור יוחנן פאולוס השני מבקר בבית הכנסת ברומא
יוחנן פאולוס ה-2 הינו האפיפיור הראשון בתולדות הכנסייה שמקיים ביקור בבית הכנסת הראשי ברומא. בנאומו הוא חוזר על גינויה של מועצת הוותיקן השנייה לכל ביטוי של אפליה כנגד היהודים. הוא מוסיף: הדת היהודית היא איננה חיצונית מבחינתנו אלא היא קשורה קשר פנימי הדוק עם אמונתנו. קיים קשר בינינו לבין היהודית שאינו קיים עם כל דת אחרת. אתם אחינו היקרים והאהובים, ובמובן מסוים ניתן להגיד שאתם אחינו הבכורים".

1993 - הסכמי ישראל והוותיקן
מדינת ישראל והוותיקן מקיימים יחסים דיפלומטיים מלאים אחרי תקופה ארוכה של חשד ועימות.

1994 - קונצרט בוותיקן כדי לציין את השואה
האפיפיור יוחנן פאולוס ה-2 והרב אליו טאוף, הרב הראשי של רומא, הינם אורחי כבוד בקונצרט המתקיים ביום הבינלאומי לציון זכר השואה.

1997 - הנאום לוועדת המקרא האפיפיורי
יוחנן פאולוס ה-2 מעודד את חברי הוועדה לעזור לנוצרים להבין שהכתובים היהודים הינם חיוניים לאמונה הנוצרית.

1997 - סדנא בוותיקן: "השורשים של האנטי-יהדות בקונטקסט הנוצרי"
בנאומו בפני משתתפי הסדנא, יוחנן פאולוס ה-2 אומר: "בעולם הנוצרי, הפיצו פרשנות מוטעית ולא צודקת אודות העם היהודי בברית החדשה למשך זמן רב מדי, פרשנות שגרמה לרגשות עוינות כלפי העם הזה".

 1998 - "נזכור - הרהורים בנושא השואה"
במסמך אודות השואה שציפו לו זמן רב, הכנסייה מביע תשובה בשם הנוצרים שלא התנגדו לרדיפות היהודים בידי הנאצים.

2000 - האפיפיור מבקש סליחה
בתפילת תשובה שהתקיימה בבזיליקה של פטרוס הקדוש ברומא, האפיפיור יוחנן פאולוס ה-2 מבקש מאלוהים לסלוח לכנסייה על מעשי העוינות והביזיון כלפי העם היהודי.

2000 - ביקור האפיפיור יוחנן פאולוס ה-2 בישראל
במשך ביקורו ההיסטורי בישראל, יוחנן פאולוס ה-2 ביקר במקום הקדוש ביותר ליהודים, בכותל המערבי, ושם הניח תפילה בכותל המבקשת את סליחת האלוהים "למען כל אלה שגרמו סבל לבנים האלה".

2000 - "דברו אמת: הצהרה יהודית אודות נוצרים והנצרות"
הצהרה זו, פרי עטם של קבוצת חוקרים יהודים מכל הזרמים, מציגה שמונה נקודות המגדירות כיצד יהודים ונוצרים יוכלו להתייחס אחד לשני.

2002 - "מחויבות מקודשת"
קבוצת החוקרים הנוצרים בנושא היחסים הנוצריים-היהודיים מפרסמת את תגובתה ל"דברו אמת". הצהרת "המחויבות המקודשת" מדגישה את זהותו היהודית של ישוע והברית העומדת והקיימת בין היהדות לבין אלוהים. הפרסום הזה הינו אחד מבין הפרסומים ברבים ברחבי תבל שתמכו במסמך "דברו אמת" ורצו לפתח אותו.

2002 - "העם היהודי וכתביהם הקדושים במקרא הנוצרי"
הוועדה המקראית האפיפיורית פרסמה מחקר מעמיק בנושא היחס בין הברית החדשה לכתבי עם ישראל. המסמך מעיר שלנוצרים הרבה מה ללמוד מהפרשנות היהודית לכתבי הקודש ומתעמת עם בעיית הקטעים האנטי יהודיים בברית החדשה.

2005 - מנהיגים יהודיים מודים לאפיפיור יוחנן פאולוס ה-2
כ-160 מנהיגים יהודים מרחבי תבל נסעו לוותיקן כדי להודות לאפיפיור יוחנן פאולוס ה-2 על מאמציו האדירים לעודד יחסים בין קתולים לבין יהודים.

2005 - האפיפיור ברוך (בנדיקטוס) ה-16 קורא לדו-שיח מחודש
האפיפיור ברוך (בנדיקטוס) ה-16 מבקר בבית כנסת בקולוניה אשר בגרמניה וקורא לחידוש הדו-שיח הנוצרי היהודי. "עלינו להכיר אחד את השני טוב יותר. כתוצאה מכך אני מעודד דו-שיח כן ובר אימון בין נוצרים לבין יהודים."

2006 - המפגש עם הרב הראשי של רומא
בפגישתו עם הרב ריקרדו די סניי, הרב הראשי של רומא, האפיפיור ברוך (בנדיקטוס) ה-16 הצהיר שלנוצרים וליהודים שליחות מפת להילחם נגד "שנאה וחוסר הבנה, עוול ואלימות".

2007 - לכבד את קורבנות השואה בוויינה אשר באוסטריה
בהצטרפותו אל הרב הראשי של וויינה ליד אתר הנצחה ליהודים של העיר שנספו במחונות המוות של הנאצים, האפיפיור ברוך (בנדיקטוס) ה-16 אמר שמטרת ביקורו הינה להראות את "העצב שלנו, הרצון לשוב והידידות עם העם היהודי".

2009 - הסולידאריות האפיפיורית עם העם היהודי
בקבלת הקהל השבועית, האפיפיור ברוך (בנדיקטוס) ה-16 מצהיר שהשואה "חייבת להיות אזהרה המונעת שכיחה, הכחשה והמעטת חשיבותה של השואה". הוא הביע את התקווה שהשואה תלמד את הדורות הבאים שהדרך הינה של להתאמץ להקשיב, לקיים דו-שיח, לאהוב ולסלוח ורק אלה מובילים לאחווה אמיתית ושלום באמת.

2009 - ביקורו של האפיפיור ברוך (בנדיקטוס) ה-16 בישראל
ציוני הדרך המוזכרים כאן מתרכזים בהתפתחויות במסורת הקתולית בלבד. ניתן להדגיש כאן שהתפתחויות דומות גם התרחשו בכנסיות האחרות.

לקרוא את המסמך באתר SCARBORO MISSIONS

לעזור לנו צור קשר ותיקן ניוז בעברית להקשיב לסעודת האדון לשמור על בטחון הילדים


© 2020 Saint James Vicariate for Hebrew Speaking Catholics in Israel