יהודים קתולים בגטו וורשה


במהלך ביקורי האחרון בפריז, ידידנו הנאמן סמי אוסזנקייר העניק לי כמתנה ספרו של פיטר דמבובסקי אודות היהודים הקתולים בגטו וורשה שתורגם לאחרונה לצרפתית.

dembowski_english

פיטר דמבובסקי הינו פולני קתולי, פרופסור באוניברסיטת שיקגו בארצות הברית, אשר פרסם ספרו "נוצרים בגטו וורשה" באנגלית (בית הדפוס של אוניברסיטת נוטרה דיים) ב-2005. הספר תורגם לצרפתית על ידי אירן פרננדז ויצא לאור ב-2011 (בבית הדפוס קומוניו).

הספר מהווה מחקר מרתק אודות היהודים הקתולים אשר נעצרו יחד עם כל היהודים האחרים וקובצו לתוך גטו וורשה על ידי הנאצים. שלוש כנסיות המשיכו לפעול בתוך הגטו עד הגירוש ההמוני של יהודי הגטו בכיוון מחנות ההשמדה. על אף שלא ידוע המספר המדויק של היהודים המוטבלים, דמבובסקי מעריך שמספרם עמד על כחמשת אלפים יהודים מוטבלים בין הקרוב לארבע מאות אלף יהודים שעברו בגטו.

הספר מחולק לשבעה פרקים:

הפרק הראשון הינו אוטוביוגרפי ומספק את הסיבות לכתיבת הספר. משפחת דמבובסקי סבלה מאוד בימי הכיבוש הנאצי ( אימו ואחותו הוצאו להורג) ואף היו לו בני משפחה שהיו יהודים מוטבלים והם שיחקו תפקיד חשוב בימי ילדותו.

הפרק השני מפרט את מקורותיו של הסופר בכתיבת הספר. הוא הסתמך על מחקרים היסטוריים קיימים, חומר בארכיונים, ראיונות ובעיקר על יומנים של דמויות חשובות בגטו.

הפרק השלישי מסכם את תולדות גטו וורשה מ-1940 ועד 1943. עד כמה שידוע להיסטוריונים, כל היהודים המוטבלים גורשו למחנות ההשמדה טרם המרד בגטו ב-1943.

הפרק הרביעי מתאר את שלוש הכנסיות בגטו ששירתו את האוכלוסייה של היהודים המוטבלים עד ימי הגירוש ההמוני. שלוש הכנסיות היו: אוגוסט ינוס הקדוש, כל הקדושים ומולד מרים העלמה המבורכת (שנודעה ככנסיית הכרמל). הפרק אף מתאר את הכוהנים השונים ששירתו בכנסיות.

הפרק החמישי מנתח את התפיסה היהודית הכללית בנושא היהודים המוטבלים בגטו. הניתוח מתבסס בעיקר על היומנים וכתובים אחרים של דמויות מובילות בגטו.

הפרק השישי מתמקד בקולות של היהודים המוטבלים עצמם.

הספר הינו מחקר מרתק בנושא קבוצה לא מוכרת של יהודים קתולים אשר השאירו עקבות מעטות אודות קיומם. גורלם היה גורל כל היהודים, אחיהם ואחיותיהם אשר נספו בימים החשוכים של השואה.

(מעניין להעיר שבמוזיאון יד ושם בירושלים קיומה של קהילת היהודים הקתולים מוזכרת באולם המנציח את גטו וורשה.)

dembowski_french

Support Us Contact Us Vatican News in Hebrew Mass in Hebrew Child Safeguarding Policy


© 2020 Saint James Vicariate for Hebrew Speaking Catholics in Israel