כרונולוגיה 2019-2015


כרונולוגיה ותאריכים בין השנים 2019-2015


2015


ב-11 בינואר, איקונה חדשה בורכה בקפלה המשופצת של קהילת באר שבע. 


ב-17 בינואר,וועד תיאום עבודת הכנסייה עם המהגרים ומבקשי המקלט ציין את היום העולמי למהגרים ולפליטים בכנסיית אנטוניוס הקדוש ביפו. 



ב-24 בינואר, הקהילה דוברת-הרוסית בחיפה טיילה במדבר יהודה וחידשה את נדרי הטבילה. 


ב-5 בפברואר, קהילת ירושלים פתחה קבוצת לימוד משותפת עם "קהילת ציון", בית כנסת יהודי-ארצישראלי, שבה הם ילמדו יחדיו את ספר בראשית ויענו יחדיו על השאלה: "מתי פגשתי לראשונה את כתבי הקודש?". 


ב-13 במרץ, האפיפיור פרנציסקוס הכריז שהשנה הבאה תהיה שנת הרחמים. "יובל הרחמים" יחל ב-8 בדצמבר 2015 ויסתיים ב-20 בנובמבר 2016. 


ב-15 במרץ, האב רפיק נהרה ליווה קבוצה קטנה מקהילת ירושלים לביקור בכנסייה היוונית-קתולית. הביקור התקיים כחלק מתכנית שנתית בקהילת ירושלים לביקור בקהילות נוצריות שונות בעיר הקודש. היוזמה נועדה לחזק את הקשרים בנינו לבין הנוצרים האחרים ששייכים לכנסייתו האחת של המשיח. 




ב-28 במרץ, התקיים לראשונה טקס "יום א' של הלולבים" לילדי קהילות המהגרים במרכז "גבירתנו אשת חיל" בתל אביב. הטקס נערך על ידי האב פיוטר זלסקו. הטקס כלל תהלוכה חגיגית מסביב לכנסייה. 




ב-28 במרץ, חברי קהילות ירושלים ויפו התכנסו ליום התבודדות משותף. ההתבודדות התמקדה ביום א'

של הלולבים. 


ב-5 באפריל, הקהילות הדוברות-עברית התאספו במנזר "גבירתנו של ארון הברית" בקרית יערים כדי לחגוג יחדיו את חג הפסחא.


בין ה-5 ל-8 באפריל, חברי קבוצת הנוער "פרח המדבר" וילדי הקהילות השתתפו בקייטנת פסחא בבית ג'מאל. 


ב-11 באפריל, מרכז "גבירתנו אשת חיל" בדרום תל אביב קיבל את פניו של כבוד הקרדניל ריינר מריה וולקי, הארכיבישוף של קלן, גרמניה. 


ב-16 באפריל, האב דוד נויהאוז, האב רפיק נהרה, פרח הכהונה בני די ביטונטו ודניאל ממן השתתפו בטקס הנחת זרים ביום הזכרון לשואה ולגבורה ב"יד ושם". 


ב-3 במאי, קהילת ירושלים חגגה את חגו של יעקב הצדיק, מגן הנציגות לקתולים הדוברים-עברית בישראל. האב דוד נויהאוז, סגן הפטריארך, ערך את המיסה. האורח המיוחד לכבוד המאורע היה הארכיבישוף יוסוף ז'ול זרי, סגן הפטריארך היווני-קתולי של ירושלים. 


ב-9 במאי, הבישוף בולוס-ג'אקינטו מרקוצו, סגן הפטריארך של ישראל, ערך לראשונה מיסה במרכז 


"גבירתנו אשת חיל" בדרום תל אביב. 



ב-15 וב-16 במאי, המשפחות הקתוליות הדוברות-עברית נפגשו בטבריה כדי לדון בחינוך הדתי של ילדיהן. הנושאים לסוף שבוע המשפחות כללו את תקדיש הווידוי, שתי הקדושות החדשות מארץ הקודש (הנזירה הכרמליתית מרים של ישוע הצלוב ומייסדת מסדר אחיות המחרוזת, מרי-אלפונסין ג'אטס) ופעילותה של הכנסייה עם המהגרים ומבקשי המקלט בישראל.


ב-17 במאי, האפיפיור פרנציסקוס הכריז על שתי נשים ערביות פלסטיניות כקדושות: הנזירה הכרמליתית הפלסטינית מרים בווארדי, מייסדת הכרמל במנגלור ובבית לחם והנזירה הפלסטינית מרי-אלפונסין ג'אטס, מייסדת מסדר אחיות המחרוזת. 


ב-17 במאי, האב רפיק נהרה ופרח הכהונה בני די ביטונדו השתתפו בתפילה מיוחדת למען השלום לכבוד יום ירושלים בקהילת ציון, בית כנסת יהודי-ארצישראלי.


ב-23 במאי, עשרה צעירים מהקהילה האפריקאית הדוברת-אנגלית בכנסיית אנטוניוס הקדוש ביפו קיבלו את תקדיש חתימת רוח הקודש. ארבעים וחמישה צעירים מהקהילה הפילפינית קיבלו חדה ראשונה במרכז "גבירתנו אשת חיל" בתל אביב. במהלך מיסת חג השבועות, ארבעה צעירים מהקהילה הדוברת-עברית ביפו קיבלו את תקדיש חתימת רוח הקודש. 


ב-5 וב-6 ביוני, נערך בטבריה סוף שבוע למוזיקאים בקהילות.


ב-18 ביוני, פורסמה האינציקליקה של האפיפיור על הסביבה, "לך השבח". 


ב-25 ביוני, האב פיירבטיסטיה פיצבלה, הקוסטוס הפרנציסקני של ארץ הקודש, ערך מיסה בקהילת ירושלים. 


ב-26 ביוני, נציגי הכס הקדוש ופלסטין חתמו על הסכמים סופיים לאחר חמש עשרה שנות משא ומתן. עם חתימת ההסכם, הוותיקן מצטרף לאו"ם ול-130 מדינות שמכירות באופן רשמי בפלסטין כמדינה עצמאית. 


ב-29 ביוני, אחינו אלברטו פרי הפרנציסקני הוסמך לכהונה על ידי הפטריארך פואד טוול. 


ב-30 ביוני, מועצת הנוצרים והיהודים הבינלאומית ערכה את פגישתה השנתית ברומא. האפיפיור פרנציסקוס נפגש עם נציגיה. 


מה-28 ביוני עד ה-2 ביולי, האב דוד נויהאוז השתתף במפגש השנתי של "התייעצות הלסנקי" במוסקבה. המפגש נערך תחת הכותרת "ייעודם של חסידיו היהודים של ישוע בתכנית ההשגחה האלוהית". 


מה-20 עד ה-31 ביולי, נערכה קייטנת קיץ לילדי הקהילות בדיר רפאת. 


ב-9 באוגוסט, יום חגה של אדית שטיין הקדושה, האב דוד נויהאוז פרסם איגרת פסטורלית לכבוד שנת ה-60 להקמת מפעל יעקב הצדיק. 

ב-13 באוגוסט, נציגות יעקב הצדיק פרסמה ספר תפילות לכל המשפחה. 


בין ה-6 עד ה-13 באוגוסט, קבוצת צעירים איטלקים מפוצולי שליד נאפולי הגיע ארצה והתארחה אצל קבוצת הצעירים של הקהילות, "פרח המדבר". 


מה-17 עד ה-21 באוגוסט, נערכה קייטנת קיץ לילדים במרכז "גבירתנו אשת חיל" בתל אביב. נושא הקייטנה הייתה "להיות קדושים כפי שאלוהים קדוש". 


מה-17 עד ה-27 באוגוסט, שישה צעירים מקבוצת פרח המדבר ביצעו יחדיו את ה"קמינו סנטיאגו דה קומפוסטלה". 



הקרדינל פייטרו פרולין, מזכיר המדינה של הכס הקדוש, שלח מכתב בו הוא מוסר לסגן הפטריארך, לכוהנים ולמאמינים של נציגות יעקב הצדיק לקתולים הדוברים-עברית בישראל את ברכתו השליחית של האפיפיור פרנציסקוס לכבוד 60 שנים להקמת מפעל יעקב הצדיק. 


ב-3 בספטמבר, נשיא מדינת ישראל, מר ראובן ריבלין, נפגש עם האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן. 


ב-26 בספטמבר, הקתולים הדוברים-עברית התכנסו בכנסייה של מנזר "גבירתנו של ארון הקודש" בקרית יערים כדי לחגוג שישים שנים להקמת מפעל יעקב הצדיק. בסופה של המיסה, האסיפה כולה הוזמנה לצפות בהקרנת בכורה של סרט תיעודי שהופק על ידי מרכז המדיה הנוצרי, "הקהילות – 60 שנים". הסרט מספר את קורות הקהילות ומתאר את האתגרים שבפניהן הן ניצבות בימינו אנו. 


מה-29 בספטמבר עד ה-2 באוקטובר, כוהני הנציגות ערכו התבודדות משותפת על הר תבור. נושא ההתבודדות היה יובל השנים להכרזה "בזמננו", ההכרזה של מועצת הוותיקן השניה בדבר יחסים עם דתות לא-נוצריות. 


ב-8 באוקטובר, פרס "הר ציון" הוענק לוועד תיאום עבודהת הכנסייה עם המהגרים ומבקשי המקלט בפטריארכיה הלטינית של ירושלים, בזכות פעילות נציגיו ועובדיו עם המהגרים בישראל. 




ב-28 באוקטובר צוינו חמישים שנים לפרסום ההכרזה "בזמננו". הייתה זו אחת המהפכות המשמעותיות במאה העשרים ששינתה את היחסים בין קתולים ליהודים. 


ב-5 בנובמבר, האב פיוטר זלסקו מקהילת באר שבע השתתף במפגש בין-דתי למנהיגים יהודים, מוסלמים ונוצרים באוניברסיטת בן גוריון. את המפגש ארגון הרב מאוריציו בלטר מבית הכנסת "אשל אברהם" בבאר שבע. היה זה מפגש פתיחה של יוזמה שמטרתה לכונן שיח לקראת פיוס ושלום. 


ב-21 בנובמבר, הקהילה הפיליפינית "המשפחה הקודשה" בנצרת ערכה לראשונה מיסה בעיר עפולה. 


מה-8 עד ה-10 בדצמבר, נערכה קייטנה לילדים בדיר רפאת, כדי להכין את הילדים לחג המולד וללמד אותם על שנת יובל הרחמים שהחלה ביום שבו נפתחה הקייטנה. 


בין ה-11 ל-12 בדצמבר, המשפחות הקתולית הדוברות-עברית נפגשו בטבריה כדי להמשיך את הלימוד והתפילה המשותפים. המפגש חולק לארבעה חלקים: שנת הרחמים, הצורך בבית ספר קתולי דובר עברית, ספר התפילה החדש ומפגש הוועד המרכזי שצפוי להתקיים בחודש ינואר והשאלה: "מי אנחנו היום?". 


בין ה-14 ל-15 בדצמבר, התקיים כנס דו-יומי באוניברסיטת תל אביב לציון יובל שנים לפרסום ההכרזה "בזמננו". בכנס הושק, כמו כן, ספר חדש בעברית שעוסק ביחסים שבין קתולים ליהודים. 


ב-19 בדצמבר, המאמינים הקתולים הדוברים-עברית התכנסו ליום התבודדות בעין כרם לכבוד יובל הרחמים הכלל-כנסייתי שהוכרז על ידי האפיפיור פרנציסקוס. 




2016


ב-14 בינואר, שני אחים מקהילת טיזה שבצרפת ביקרו בקהילת ירושלים. קהילת טיזה מחפשת דרכים להגיב למשבר במזרח התיכון, שהשפיע עמוקות על הקהילות הנוצריות באזור. 


ב-15 בינואר, עשרים וארבעה חברי הוועד המרכזי של הנצגות התאספו במכון האפיפיורי לחקר המקרא כדי לדון במצב הקהילות בישראל. הדיון התמקד בסוגיית הזהות: מי הם הקתולים הדוברי-עברית בישראל כיום? 


ב-16 בינואר, וועד תיאום עבודת הכנסייה עם מהגרים ומבקשי המקלט ציין את היום העולמי למהגרים בכנסיית אנטוניוס הקדוש ביפו. מאות מאמינים התכנסו בכנסייה ביפו כדי לחגוג את יופיו של גוף המשיח, על כל הרבגוניות והרב-תרבותיות שבו. 


ב-17 בינואר, האפיפיוא פרנציסקוס ביקר בבית הכנסת הגדול ברומא. בכך הוא הפך לאפיפיור השלישי במספר שביקור בו.

 

ב-22 בינואר, כל כוהני נציגות יעקב הצדיק נפגשו עם הפטריארך הלטיני של ירושלים, פואד טוואל. 


מה-5 עד ה-6 בפברואר, המוזיקאים מבין חברי הקהילות נפגשו בהר תבור. 


ב-7 בפברואר, הפטריארך הלטיני של ירושלים, פואד טוואל, ביקר בקהילת ירושלים וערך מיסה לכבוד חג פדיון הבן של ישוע. 


ב-8 בפברואר, בעקבות יוזמה חדשה של קהילת באר שבע, קבוצה של מבקשי מקלט אריתראים וסודניים הכלואים במחנה חולות ביקרו בקהילה והשתתפו במיסה. 


ב-12 בפברואר, האפיפיור פרנציסקוס והפטריארך הרוסי-אורתודוקסי קיריל נפגשו מפגש היסטורי בהוואנה, בירת קובה, ופרסמו קריאה משותפת לסיום הסכסוך ורדיפת הנוצרים במזרח התיכון. 


ב-28 בפברואר, קהילת חיפה ציינה שנה להקמתה של קבוצה קטנה מבין חברי הקהילה שנפגשת כדי להתפלל בעברית בסגנון כריזמטי. 


ב-5 במרץ, קהילת ירושלים וקהילת יפו יצאו להתבודדות בגת שמנים. במהלך היום חברי הקהילות עברו יחדיו בשער הרחמים שנחנך לכבוד יובל הרחמים הכלל-כנסייתי.


ב-9 במרץ, האב פיוטר והאב מדהין (כוהן קהילות מנהג הגעז) ליוו קבוצה של מבקשי מקלט ממתקן הכליאה חולות שבנגב לעלייה לרגל לירושלים. 


ב-15 במרץ, ארגון "מסילה" (סיוע לקהילה הזרה), ארגון אזרחי שעובד עם מהגרים בדרום תל אביב, ערך ערב לציון זכרם של חמישה תינוקות שנפטרו לפני כשנה בשל הזנחה במעונות לא חוקיים בדרום תל אביב. האב דוד נויהאוז, סגן הפטריארך הלטיני, הוזמן לשאת את דברי הפתיחה, שבו השתתפו בעיקר נשים אפריקאיות שמפעילות מעונות בדרום תל אביב. 


ב-22 במרץ, בנדטו די ביטונטו, פרח כהונה בנציגות יעקב הצדיק, הוסמך לכהן כקריין ושרת. 


ב-31 במרץ, הקרדינל ז'ורז' מרי קוטייה הדמוניקני נפטר ברומא בגיל 93. הקרדינל היה ידיד אמת של העם היהודי ושל הקהילות הדוברות-עברית בישראל. הוא השתתף כמומחה במועצת הוותיקן השניה. הקרדינל קוטייה פרס את חסותו על ראשית הדיאלוג בין הקתולים לבין היהודים המשיחיים, בתמיכתו של האפיפיור יוחנן פאולוס השני.


ב-8 באפריל, הכס הקדוש פרסם את האיגרת "שמחת האהבה" של האפיפיור פרנציסקוס, שנכתבה בעקבות סינודוס הבישופים אודות המשפחה. 


בין ה-8 עד ה—9 באפריל, המשפחות הקתוליות הדוברות-עברית נפגשו בטבריה כדי להמשיך את התפילה והלימודים המשותפים. המשתתפים התמקדו באופן שבו ניתן לבטא את אמונתנו בבית באופן מוחשי יותר וביחסים בין יהודים לנוצרים לאחר מועצת הוותיקן השניה. 


ב-15 באפריל, האב ג'מאל חאדר, הרקטור של הסמינר של הפטריארכיה הלטינית בבית ג'אלה ושל הסמינרים בהגמוניה, ביקר במרכז "גבירתנו אשת חיל" בדרום תל אביב. 


ב-24 באפריל, הקהילות הקתוליות הדוברות-עברית התאספו בדיר רפאת ליום קהילות. 


מה-24 עד ה-27 באפריל, ילדי הקהילות דוברות-העברית השתתפו בקייטנה בדיר רפאת. נושא הקייטנה היה "אחדות ברוח". 


ב-29 באפריל, הושק ספרו החדש בפולנית של האב גרגור פבלובסקי, "הדרך לקדושה", באירוע מיוחד בסמינר הכהונה בעיר לובלין שבפולין. 


ב-30 באפריל, הקהילות הקתוליות הדוברות-עברית התכנסו ביפו ליום עיון על ההכרזה "בזמננו". 


ב-7 במאי, לכבוד חג "גבירתנו אשת חיל", הפטריארך הלטיני של ירושלים ביקר במרכז "גבירתנו אשת חיל" בדרום תל אביב.


ב-8 במאי, הפטריארך הלטיני של ירושלים, פואד טוואל, ביקר בקהילת באר שבע. 


ב-13 במאי, האב פיוטר ביקר בתפילת קבלת שבת בבית כנסת "אשל אברהם" בבאר שבע. קבלת השבת נערכה בסימן עשרים וחמש שנים להסמכתו של רב הקהילה, מאורציו בלטר, לרבנות. 


ב-20 במאי, הוכרזה בחירתו של האב פרנצ'סקו פטון לקוסטוס הפרנציסקני של ארץ הקודש. 


ב-20 ביוני, שמעון פרס, נשיא מדינת ישראל לשעבר, נפגש עם האפיפיור פרנציסקוס. 


ב-24 ביוני, האפיפיור פרנציסקוס מינה את האב פיירבטיסטה פיצבאלה למנהל מטעם האפיפיור של הפטריארכיה הלטינית של ירושלים. 


ב-26 ביוני, קהילת ירושלים נפרדה מהאב מישל רמו, חבר קהילה ב-37 השנים האחרונות. 


ב-26 עד ה-30 ביוני, פרח הכהונה בנדטו די ביטונטו ודניאל ממן ייצגו את נציגות יעקב הצדיק בכנס משותף למנהיגים צעירים קתולים ויהודים בירושלים. 


בין ה-4 עד ה-8 ביולי, האב רפיק נהרה הנחה את ההתבודדות השנתית של הבישופים והכוהנים של הפטריארכיה הלטינית תחת הנושא "לצעוד יחד עם האפיפיור פרנציסקוס". 


מה-3 עד ה-14 ביולי, נערכה קייטנת קיץ בדיר רפאת. נושא הקייטנה היה "מרים, אם הכנסייה ואמנו". 


ב-15 ביולי, חג חנוכת כנסיית התחייה, הארכיבישוף פיירבטיסטה פיצבאלה החליף את הפטריארך פואד טוואל בניהול הפטריארכיה הלטינית של ירושלים. 


מה-16 ביולי עד ה-4 באוגוסט, קבוצת הנוער "פרח המדבר" ביקרה בפולין והשתתפה ביום הנוער העולמי. 




 ב-29 ביולי, האפיפיור פרנציסקוס הפך לאפיפיור השלישי שביקר במחנה ההשמדה אושוויץ.


מה-15 עד ה-19 באוגוסט, נערכה קייטנה במרכז "גבירתנו אשת חיל" בדרום תל אביב.


ב-5 בספטמבר, החלה פעילותו של מרכז רחל אמנו בירושלים. 


ב-10 בספטמבר, בקתדרלה של ברגמו שבאיטליה, פיירבטיסטה פיבצאלה, מנהל מטעם האפיפיור של הפטריארכיה הלטינית של ירושלים, הוסמך כארכיבישוף. בהסמכה השתתפו נציגים מטעם הקהילות הקתוליות הדוברות-עברית בישראל. 


מה-4 עד ה-7 באוקטובר, כוהני נציגות יעקב הצדיק ערכו התבודדות על הר תבור. ההתבודדות התמקדה בהגותו של הקרדינל ז'אן-מרי לוסטיז'ה, תיאולוג יהודי-קתולי והארכיבישוף של פריז, כפי שזו שמופיעה בספרו "ההבטחה". מחשבתו מתרכזת בקשר שבין הכנסייה לעם ישראל. 




ב-22 באוקטובר, המאמינים הקתולים הדוברים-עברית בישראל התכנסו ליום קהילות לכבוד חג הסוכות וכדי לקבל את פניו של הארכיבישוף פיירבטיסטה פיצבאלה, המנהל מטעם האפיפיור של הפטריארכיה הלטינית של ירושלים. 


ב-10 בנובמבר, הארכיבישוף פיירבטיסטה פיצבאלה ביקר ובירך את מרכז רחל אמנו ואת התינוקות, הילדים, הצעירים והעובדים הנמצאים בו. 



ב-6 בדצמבר, חברי הוועד המתאם לעבודת הכנסייה עם המהגרים ומבקשי המקלט נפגשה בפטריארכיה הלטינית בירושלים כדי לדון בעבודת הכנסייה עם מהגרים ומבקשי מקלט. הארכיבישוף פיירבטיסטה פיצבאלה הצטרף לראשונה לפגישה. 



בין ה-16 ל-17 בדצמבר, המשפחות הקתוליות דוברות-העברית המשיכות את לימודם ותפילתם המשותפים. המשתתפים התמקדו בהנכחת המסר של תקופת הציפייה וחג המולד בבתיהם וביחוד בקרב ילדיהם. 


בין ה-27 ל-29 בדצמבר, נערכה קייטנה לילדי הקהילות בדיר רפאת. 


ב-29 בדצמבר, כמה מחברי קהילת ירושלים השתתפו בטקס הדלקת נרות בין-דתי שארגנה קהילת ציון במתחם התחנה. 


2017

ב-12 בינואר, קבוצה של מהגרי עבודה פיליפינים העובדים במקצועות הסיעוד השתתפו במפגש שיח בין דתי עם סטודנטים לתואר שני ממכון שכטר ללימודי יהדות בירושלים. 


ב-14 בינואר, יום המהגרים והפליטים העולמי צויין בכנסיית אנטוניוס הקדוש ביפו. בדרשתו, הארכיבישוף פיירבטיסטה פיצבאלה עסק בשלושת המרכיבים החשובים ביותר בעבודתה של הכנסייה עם מהגרים ומבקשי מקלט: שמירה על כבודם של המהגרים, קידום הסולידריות עם המהגרים ובינם לבין עצמם, ועמידה לצד המהגרים כקול נבואי של ממש. 


ב-21 בינואר, כ-25 מחברי קהילת ירושלים ביקרו בקהילה היהודית-משיחית "השה על הר ציון" ב"כנסיית המשיח" שבעיר העתיקה, לכבוד פתיחת שבוע התפילה למען אחדות הנוצרים. 


ב-23 בינואר, הארכיבישוף פיירבטיסטה פיצבאלה ביקר במרכז "גבירתנו אשת חיל" בדרום תל אביב. 



בתחילת חודש פברואר 2017, האב דוד נויהאוז פרסם ספר חדש בצרפתית שעוסק בחייהם של הנוצרים בארץ הקודש, ביחסים בין יהודים ונוצרים ובכתבי הקודש. 


ב-5 בפברואר, הבישוף וויליאם שומאלי, סגן הפטריארך לירושלים ולפלסטין, ערך מיסה חגיגית בקהילת ירושלים.


בין ה-8 עד ה-9 בפברואר, הקרדינל ריינר מריה וולקי, הארכיבישוף של קלן שבגרמניה, ביקר את הקהילות הקתוליות בתל אביב ובבאר שבע.


ב-2 במרץ, יצא לאור ספר מזמורים ושירים חדש של נציגות יעקב הצדיק, "אהללה ה' בחיי". 


בין ה-4 ל-6 באפריל, התקיימה קייטנה לילדי הקהילות בדיר רפאת. נושא הקייטנה היה "מחילה, וידוי ותחייה". 

ב-16 באפריל, הקהילות דוברות-העברית התכנסו בכנסיית מנזר "גבירתנו של ארון הברית" שבקרית יערים ליום קהילות. 




ב-20 באפריל, נבחר דגל לקבוצת הנוער של הקהילות, "פרח המדבר". חברי הקבוצה עיצבו את הדגל

בעצמם. 





מה-28 עד ה-29 באפריל, המשפחות הקתולית הדוברות-עברית נפגשו בטבריה כדי להמשיך את הלימוד והתפילה המשותפים. הפעם, המשתתפים במפגש התמקדו בפרק ג' של איגרת יעקב, שמפרטת על הרשעות שלה מסוגלת הלשון האנושית. 


ב-24 במאי, ערב יום ירושלים, קהילת ציון ארגנה מעגלי שיח ותפילת ערבית משותפת למען ירושלים. האב רפיק נהרה נשא דברים באירוע. 


ב-26 במאי, רשת "אסיה ניוז" פרסמה ראיון מקיף עם האב דוד נויהאוז על עבודת הכנסייה עם המהגרים ומבקשי המקלט בישראל. 


מה-23 עד ה-25 ביוני, האב דוד נויהאוז השתתף במפגש השנתי של "התייעצות הלסנקי" שנערך בעיר קרקוב בנושא "המשכיות יהודית בגוף המשיח". 


ב-11 ביולי, הקרדינל אנטוניו טאגלה, הארכיבישוף של מנילה, ערך מיסה עם המהגרים הפיליפינים בישראל. 



מה-14 עד ה-15 ביולי, ילדים, צעירים ומדריכים מהקהילות הדוברות-עברית התכנסות בדיר רפאת לקייטנות הקיץ. נושא הקייטנה הראשונה, שהתקיימה בין ה-5 עד ה-9 ביולי, היה "שלום"; נושא הקייטנה השניה, שהתקיימה בין ה-10 עד ה-14 ביולי, היה "כבוד". 



בין ה-14 עד ה-18 באוגוסט, התקיימה קייטנת קיץ במרכז "גבירתנו אשת חיל" שבדרום תל אביב. 


במהלך חודש אוגוסט, יצא לאור ספרו החדש של האב דוד נויהאוז באנגלית בהוצאת המכללה התיאולוגית הסלזיאנית. הספר הוא אסופת מאמריו של האב נויהאוז, שעוסקים, בין היתר, בחייהם של הנוצרים בארץ הקודש ובמזרח התיכון, בשיח בין יהודים ונוצרים ובפירוש כתבי הקודש. 




ב-14 באוגוסט, האב דוד נויהאוז שלח מכתב רשמי לארכיבישוף פיירבטיסטה פיצבאלה, שבו הוא ביקש לסיים את תפקידו כסגן הפטריארך הלטיני לקתולים הדוברים-עברית בישראל. 


ב-2 בספטמבר, הארכיבישוף פיירבטיסטה פיצבאלה מינה את האב רפיק נהרה לממונה זמני (עד לאישורו של הכס הקדוש) על הקהילות הדוברות-עברית בישראל ולמתאם עבודת הכנסייה עם קהילות המהגרים ומבקשי המקלט. 


בין ה-25 ל-28 בספטמבר, כוהני הנציגות ערכו התבודדות על הר תבור. בשני הימים הראשונים של ההתבודדות, הארכיבישוף פיירבטיסטה פיצבאלה לימד על שלושה נושאים: לבקש לראות את פני האלוהים, פיתוייו של ישוע והחיים בכנסייה. 


ב-14 באוקטובר, הקהילות הקתוליות הדוברות-עברית התכנסו בדיר רפאת כדי לציין את תחילת "הציפייה הגדולה", להודות לאב דוד נויהאוז על שנות שירותו ולקבל את האב רפיק נהרה כממונה החדש על נציגות יעקב הצדיק. 



ב-6 בנומבר, הקרדינל קורט קוך, נשיא המועצה האפיפיורית לאחדות הנוצרים והוועדה ליחסים דתיים עם היהודים, קיבל פרס מטעם אוניברסיטת באר שבע שבנגב. 




ב-15 בנובמבר, האב רפיק נהרה השתתפף בהשקת ספר חדש על הדיאלוג הבין-דתי ועל תהליך השלום. 


ב-25 בנובמבר, חברי קהילות ירושלים ויפו בילו יחדיו יום של תפילה ולימוד בעין כרם. בנדטו די ביטונטו, פרח כהונה בנציגות יעקב הצדיק, דיבר על "המלוכה" בכתבי הקודש ובייחוד על "מלכותו של ישוע" בברית החדשה. 


ב-27 בנובמבר, נציגי תנועות בין-דתיות מכל רחבי הארץ נפגשו במכון האקומני "טנטור" כדי לדון על שיפור התקשורת ושיתוף הפעולה בין הארגונים השונים. 


ב-27 בנבובמר, שגריר הכס הקדוש החדש לישראל, הארכיביושף לאופולדו ג'ירלי, הגיע ארצה. 


בין ה-8 עד ה-9 בדצמבר, המשפחות הקתוליות הדוברות-עברית נפגשו בטבריה כדי להמשיך את התפילה והלימודים המשותפים. המפגש התמקד ביחסים שבין בני הזוג לאור דבריו של האפיפיור פרנציסקוס באיגרת "שמחת האהבה". 


בין ה-18 ל-20 בדצמבר, נערכה קייטנת חג המולד לילדים בדיר רפאת. 


2018


ב-2 בפברואר, נערכה סנדה למוזיקאים של הקהילות הדוברות-עברית מרחבי הארץ במנזר הפרנציסקני 


שבמושב אבן ספיר.




ב-3 במרץ, קהילות ירושלים ויפו נפגשו ליום תפילה ולימוד בעין כרם. נושא היום היה "העתירה – התפילה למען הזולת". 


מה-5 עד ה-10 במרץ, מועצת הבישופים הלטיניים של האזורים הערביים (CELRA) נפגשה ברומא לצורך אסיפה עתית וביקור "אד לימינה" אצל האפיפיור, שנערך אחת לחמש שנים. הרגע החשוב ביותר במפגש היה, כמובן, המפגש עם האפיפיור עצמו. 


בין ה-1 ל-4 באפריל, התקיימה קייטנה לילדי הקהילות במנזר הסלזיאני בבית ג'מאל. 


בין ה-11 ל-12 באפריל, מועצת הבישופים של ארץ הקודש נפגשה בקפריסין. 


ב-20 במאי, המנהל מטעם האפיפיור של הפטריארכיה הלטינית של ירושלים, הארכיבישוף פיירבטיסטה פיצבאלה, הודיע על הקמת קהילה ייעודית (personal parish) למהגרים ולמבקשי המקלט בישראל. בהודעה על הקמת הקהילה, הארכיבישוף הכריז ש"הוועד המתאם לעבודת הכנסייה עם המהגרים ומבקשי המקלט" הופך בזאת ל"נציגות למהגרים ולמבקשי המקלט (VMAS)". הפטרונים של הקהילה היעודית הם המשפחה הקדושה. הנציג, האב רפיק נהרה, נושא במלוא הסמכות הקאנונית לענייני עבודת הכנסייה עם מהגרים ומבקשי מקלט. האב מייקל גרוספה, מקהילת "רחמי האלוהים" הפיליפינית ומרכז "גבירתי אשת חיל" בדרום תל אביב, מונה למתאם עבודת הקהילה הייעודית.


בין ה-15 ל-16 ביוני, המשפחות הקתולית הדוברות-עברית נפגשו בעין כרם כדי להמשיך את הלימוד והתפילה המשותפים. הפעם, נושא המפגש היה "נאמנות". 


ב-21 ביוני, בנדטו די ביטונדו הוסמך לדיאקון על ידי הארכיבישוף פיירבטיסטה פיצבאלה בכנסיית כל העמים שבגת שמנים. 




בין ה-9 ל-20 ביוני, נערכה קייטנת קיץ בדיר רפאת. נושא הקייטנה היה "ישוע וחבריו", סדרה של סיפורים מספרי הבשורה שבהם ישוע פוגש אנשים שונים ורוקם עמם קשרי חברות. 



בין ה-30 עד ה-3 באוגוסט, נערכה קייטנת קיץ במרכז "גבירתנו אשת חיל" שבדרום תל אביב. 


בין ה-5 ל-15 באוגוסט, קבוצת "פרח המדבר" טסה לצרפת כדי לבלות שבוע של תפילה והתנדבות במנזר האקומני "טיזה". 



ב-26 באוגוסט, קהילת ירושלים שמחה לקבל את פניו של האב רומן קמינסקי, רועה הקהילה החדש. 


ב-8 בספטמבר, קבוצת הצעירים לגילאי 18 ומעלה טסה ללורד שבצרפת כדי להתנדב עם החולים ולחוות את אחדותו של גוף המשיח. 


ב-28 בספטמבר, "בית המלאך השומר" ו"בית מרתה ומרים" נחנכו ובורכו על ידי הארכיבישוף פיירבטיסטה פיצבאלה. 


ב-15 בנובמבר, האפיפיור פרנציסקוס נפגש עם נשיא מדינת ישראל, ראובן ריבלין, בוותיקן לציון עשרים וחמש שנים לכינון יחסים דיפלומטיים בין המדינות. שני הצדדים הדגישו את הכבוד ההדדי והיחסים הטובים שמתקיימים בין הכנסייה למדינת ישראל כיום. 


בין ה-4 ל-6 בדצמבר, התקיימה קייטנה לילדי הקהילות הדוברות-עברית בדיר רפאת. 


בין ה-14 ל15 בדצמבר, המשפחות הקתוליות הדוברות-עברית נפגשו בטבריה כדי להמשיך את התפילה והלימודים המשותפים. נושא המפגש היה, "לחיות כנוצרי בעבודה, בבית ובגידול הילדים – למה הכוונה?". 


2019


ב-27 בינואר, האב פרנצ'סקו פטון, הקוסטוס הפרנציסקני של ארץ הקודש, ביקר בנציגות יעקב הצדיק וערך מיסה בקהילת ירושלים. 


ב-20 באפריל, חברי הקהילות הדוברות-עברית התכנסות בכנסיית מנזר "גבירתנו של ארון הברית" בקרית יערים ליום קהילות. 


בין ה-21 ל-24 באפריל, התקיימה קייטנת פסחא לילדי הקהילות. נושא הקייטנה היה "תחייתו של ישוע המשיח". 


מה-10 עד ה-11 במאי, המשפחות הקתוליות הדוברות-עברית נפגשו בטבריה כדי להמשיך את התפילה והלימודים המשותפים. נושא המפגש היה "תפילה – כיצד ומדוע להתפלל?". 


ב-16 במאי, בנדטו די ביטונטו הוסמך לכהונה על ידי הארכיבישוף פיירבטיסטה פיצבאלה בכנסייה של מנזר "גבירתנו של ארון הברית" בקרית יערים. 



ב-18 במאי, חברי קהילת יפו וקבוצת הנוער "פרח המדבר" התכנסו למיסה הראשונה שערך האב בנדטו די ביטונטו לאחר הסמכתו. 


ב-26 במאי, הארכיבישוף לאופולדו ג'ורלי, שגריר הכס הקדוש לישראל וקפריסין והשליח לירושלים ולפלסטין, ביקר בקהילת באר שבע. 




ב-29 במאי, קהילת ירושלים, יחד עם רועה הקהילה, האב רומן קמינסקי, יחד עם חברים ושותפים יהודים, פתחו ביוזמה בין דתית חדשה: חלוקת מים ותמרים למוסלמים בסוף צום הרמדאן. 


ב-18 ביוני, האב ג'וזפה די נרדי, כוהן קהילת טבריה משנת 2010 וחבר נציגות יעקב הצדיק משנת 2006, נבחר לראשות הקוינוניה של יוחנן המטביל. 


ב-6 ביולי, האב שארל גלישה, אב המנזר הבנדיקטיני באבו גוש, הלך לעולמו. 


בין ה-15 עד ה-19 ביולי, התקיימה הקייטנה הראשונה לקיץ זה בדיר רפאת, לילדים בגילאי 6-9.


בין ה-22 ל-26 ביולי, התקיימה קייטנה שניה במנזר "גבירתנו מלכת ארץ ישראל" שבדיר רפאת, לילדים בגילאי 9-11. נושא הקייטנה היה "שיתוף פעולה", כיצד ניתן לעבוד יחדיו, ליצור יחדיו ולהנות יחדיו. 


בחודש יולי 2019, האב דוד נויהאוז, שכיהן ככוהן קהילה וכראש נציגות יעקב הצדיק לקתולים הדוברים עברית בישראל, נבחר לראשות הקהילה הישועית בארץ הקודש. 


בין ה-1 ל-11 באוגוסט, קבוצת הנוער "פרח המדבר" טסה לאוסטריה למפגש עם קבוצת נוער אירופאית. במהלך המפגש, הקבוצות למדו והמחיזו את סיפורה של רות המואביה. 


השנה, לצד שתי הקייטנות לילדים הקטנים יותר, נציגות יעקב הצדיק הפעילה קייטנה מיוחדת במנזר הסלזיאני שבבית ג'מאל לילדים בגילאי 16-12. 


ב-21 בספטמבר, יום המהגר העולמי צויין בכנסיית אנטוניוס הקדוש שביפו. 


בין ה-28 ל-29 בספטמבר, קהילת "שמעון כיפא" שבטבריה והקוינוניה של יוחנן המטביל קיבלו את פניו של הארכיבישוף לאופולדו ג'ורלי, שגריר הכס הקדוש לישראל, שביקר במקום.


ב-3 באוקטובר, הקרדינל לאונרדו סנדרי, ראש המועצה האפיפיור לכנסיות המזרחיות, ביקר בנציגות יעקב הצדיק שבירושלים ונפגש עם חבריה ועם חברי הנציגות למהגרים ולמבקשי המקלט. 


בין ה-8 ל-9 באוקטובר, מועצת הבישופים הקתולים של ארץ הקודש נפגשה בירושלים. המפגש התמקד בשלושה נושאים: לקבל את הזולת כאח ואחות, לכבד את הזולת וללמוד לחיות אחרת. במהלך המפגש, האב רפיק נהרה הציג את תחום הליווי המקיף של הכנסייה למהגרים ולמבקשי מקלט. 


ב-19 באוקטובר, הקהילות הקתוליות הדוברות-עברית נפגשו ליום קהילות. לראשונה, יום הקהילות התקיים בכנסיית הבשורה בנצרת, ונערכה מיסה בעברית במקום. 


האב דוד נויהאוז הישועי פרסם ספר מבוא קצר על העם היהודי והיהדות בערבית, שמיועד לקהל קוראים נוצרי. 


בין ה-6 ל-7 בדצמבר, המשפחות הקתוליות הדוברות-עברית נפגשו בטבריה כדי להמשיך את התפילה והלימודים המשותפים. נושא המפגש היה "כיצד להתמודד עם עימותים במשפחה?".


בין ה-26 עד ה-28 בדצמבר, נערכה קייטנת חג המולד לילדים במנזר דיר רפאת. 



Support Us Contact Us Vatican News in Hebrew Mass in Hebrew Child Safeguarding Policy


© 2020 Saint James Vicariate for Hebrew Speaking Catholics in Israel