זניט: נוכחותם של יהודים והשפה העברית בסינודוס


העיתונאית הצרפתייה אניטה בורדין כתבה מאמר מרתק אודות נוכחות יהודים והשימוש בשפה העברית במשך הסינודוס לכנסייה במזרח התיכון שהתקיים בוותיקן בין ה-10 ל-24 באוקטובר 2010.

המאמר פורסם במקור בצרפתית באתר של זניט

המסר החותם את הסינודוס מקדיש שלוש פסקאות ל-"עבודה בצוותא עם היהודים שהינם אזרחים איתנו והדו-שיח איתם". לפעם הראשונה, מסמכי סינודוס נגישים בשפה העברית באתר של רדיו הוותיקן. נאום בסינודוס מתאר את הנוצרים הדוברים עברית. רב נאם ופגש את האפיפיור. שלושה מסמכים גינו את האנטישמיות והעוינות ליהדות.

המקרא והמועצה

הפסקה הראשונה במסר שפונה אל היהודים מתייחס למקרא: "אותם הכתובים מאחדים אותנו: הברית הישנה, דבר האלוהים הינו מכוון גם לכם וגם לנו. אנו מאמינים בכל מה שנגלה שם מאז קריאתו לאברהם, אבינו המשותף באמונה, אביהם של היהודים, הנוצרים והמוסלמים. אנו מאמינים בהבטחותיו של האל ובריתו שכרת עם אברהם ועימכם. אנו מאמינים שדבר האלוהים הינו לנצח."

הפסקה השנייה מזכירה את התפנית במסמך המועצה הוותיקנית השנייה "נוסטרה אייטאטה (זמנינו)" שדן ביחסי הכנסייה עם הדתות הלא-נוצריות וההתפתחות ביחסים עם היהדות שבאה בעקבותיו: "מועצת הוותיקן השנייה פרסמה את המסמך "נוסטרה אייטטה (זמנינו)" העוסק בדו-שיח בין הדתות והיחסים עם היהדות, האסלאם ושאר הדתות. מסמכים אחרים פורסמו בהמשך אשר הבהירו ופיתחו את היחסים עם היהדות".

אותה הפסקה ממליץ לפתח דו-שיח זה למען השלום: "דו-שיח מתמשך מתקיים בין הכנסייה לבין נציגים של היהדות. תקוותנו היא שהדו-שיח הזה יוביל אותנו לעבוד יחד ולהשפיע על השלטונות להימנע מהעימות הפוליטי שלא נגמר ושגורם להפרדה בינינו והפרעה בחיי היומיום בארצותינו".

פתרון הסכסוך

הפסקה השלישית מוקדשת לנושא השלום: "הגיע הזמן שנתחייב לשלום אמיתי, צודק ובר קיימא. דבר האלוהים מגייס לתפקיד זה נוצרים יהודים גם יחד. בדברו, מוזמנים אנו להקשיב לקולו שמדבר שלום. "מַה-יְדַבֵּר הָאֵל יְהוָה כִּי יְדַבֵּר שָׁלוֹם אֶל-עַמּוֹ וְאֶל-חֲסִידָיו" (מזמור פה:9). אסור לפתח עמדות תיאולוגיות המנצלות את דבר האלוהים להצדיק עוול. להפך הפנייה לדת חייבת להוביל כל אדם לחזות בפני האלוהים המתגלים באחר ולהתייחס אליו על פי זכויותיו ומצוותיו של האל, זאת אומרת על פי טובו של האל, צדקו ואהבתו לכל אחד".

בנושא הפתרון לסכסוך, מסר הסינודוס מדייק ופונה לקהילה הבינלאומית בפסקה אחרת ומציין את חשיבות החלטות האו"ם: "אזרחי מדינות המזרח התיכון קוראים לקהילה הבינלאומית ובמיוחד לאומות המאוחדות לפעול למען פתרון שלום צודק וכולל במזרח התיכון באמצעות יישום החלטות מועצת הביטחון ונקיטת צעדים משפטיים חיוניים על מנת לשים קץ לכיבוש שטחים ערביים".

בטחון ישראל

המסר מוסיף פסקה אודות בטחון ישראל: "כך תהיה לעם הפלסטיני מולדת עצמאית וריבונית היכן שיוכל לחיות בכבוד ובביטחון. מדינת ישראל אף היא תשכון בשלום ובביטחון בתוך גבולותיה המוכרים בחוק הבינלאומי. עיר הקודש ירושלים תשיג את מעמדה היאה לה והמכבד את אופייה המיוחד, קדושתה ומורשתה הדתית של שלוש הדתות: יהודית, נוצרית ומוסלמית. אנו מייחלים שפתרון שתי המדינות יהפוך למציאות ולא יישאר חלום בלבד".

בנוסף לכל זה, אף נזכיר שבין אבות הסינודוס היה סגן פטריארך הלטיני לירושלים הממונה על הקהילות הקתוליות הדוברות עברית, האב דוד נויהאוז, נזיר ישועי ואזרח ישראלי, שנאם בפני האבות ב-12 באוקטובר.     

העברית אף היא בין השפות הקתוליות

הוא הזכיר בדבריו שהעברית אף היא שפה של הכנסייה הקתולית במזרח התיכון וכמוכן אמר: "מאות קתולים נותנים ביטוי לכל תכונות חייהם בעברית ומשתדלים לתאם את אמונתם בלב לבה של חברה המוגדרת על ידי המסורת היהודית".

הוא הוסיף בדבריו שמהגרי העבודה משנים את פני הקהילה הדוברת עברית: "אלפי ילדים קתולים, המשתייכים למשפחות מהגרי העבודה, פליטים ואף ערבים משולבים בבתי ספר דוברי עברית וזקוקים לשיעורי דת בעברית".

האב נויהאוז הדגיש כמוכן את האתגר הגדול הניצב בפני הנציגות הקתולית הדוברת עברית: "לחפש את הדרכים לשמש גשר בין הכנסייה הדוברת לרוב ערבית לבין החברה הישראלית היהודית על מנת לקדם תורת הכבוד ביחס לעם הברית הראשונה ובו בעת רגישות לזעקה למען צדק ושלום ליהודים ולפלסטינים".  

לעבוד בצוותא

הוא סיים את דבריו באומרו:על הקתולים הדוברים ערבית ואלה הדוברים עברית להעיד יחד, לעבוד בצוותא למען הכנסייה בארץ שבה נולדה".

בדיווחיו בפני הסנודוס, קודם לדיונים ולאחרם, הפטריארך הקופטי, אנטוניוס נגיב, גינה את האנטישמיות ואת העוינות ליהדות. כמוכן, ברשימת ההצעות, ההצעה ה-41 מגנה שוב תופעות אלה ומבחין בין הדת והפוליטיקה.

ההצעה ה-41 מוסיפה ואומרת: "עלינו לעודד את יוזמות הדו-שיח ושיתוף הפעולה עם היהודים על מנת להעמיק את הערכים האנושיים והדתיים, החופש, הצדק, השלום והאחווה. הקריאה בברית הישנה ולימוד מסורות היהדות מהווים כלי עזר להכיר את הדת היהודית".הפסקה ה-12 במסר אומר שוב: " אנו מגנים כל צורות הגזענות, אנטי-שמיות, אנטי-נצרות ואסלאמופוביה. אנו קוראים לכל הדתות להטיל אחראיות על מנת לקדם דו שיח בין תרבויות וציוויליזציות באזורנו וברחבי תבל".

Support Us Contact Us Vatican News in Hebrew Mass in Hebrew Child Safeguarding Policy


© 2020 Saint James Vicariate for Hebrew Speaking Catholics in Israel